31/05/2017

Les polítiques d’ocupació requereixen més coordinació entre les administracions i més implicació privada

A les Terres de l'Ebre va tenir lloc la 1a Jornada sobre concertació territorial de les polítiques actives d'ocupació

La jornada va registrar força assistència.

La primera Jornada sobre concertació territorial de les polítiques actives d’ocupació, impulsada per la Càtedra d’Economia Local i Regional (CELIR) de la URV i el Projecte d’Intervenció Comunitària Intercultural de l’Ajuntament de Tortosa, va tenir lloc el divendres 26 de maig a la capital del Baix Ebre. S’hi va posar de manifest que a les Terres de l’Ebre cal una major coordinació entre les diferents administracions locals i comarcals a l’hora de dissenyar polítiques d’ocupació i formació al territori, i que també cal aconseguir una major implicació del sector privat en el disseny d’aquestes polítiques. Aquestes van ser les principals conclusions a les que van arribar els participants.

“A l’hora d’oferir plans ocupacionals o productes formatius, cada municipi i comarca va a la seua i seríem més eficaços si es coordinessin entre ells i més en un territori amb poca població com són les Terres de l’Ebre”, ha manifestat el director de la CELIR, Juan Antonio Duro, tot assenyalant que la LLEI 13/2015 d’Ordenació del Sistema d’Ocupació i del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya ja apunta aquesta necessitat de concertació de recursos locals. Concretament, diu que tot i que  l’àmbit territorial de referència per a la concertació territorial és la comarca, el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya ha de donar prioritat a les agregacions de comarques que comparteixen necessitats i objectius de desenvolupament econòmic i creació d’ocupació. “Seria molt interessant que les comarques del Baix Ebre i Montsià iniciessin aquesta via”, ha afegit Duro.

A la jornada, celebrada a l’Aula Didàctica del Museu de Tortosa, s’hi van inscriure unes 80 persones i va ser especialment interessant la participació d’empreses de les Terres de l’Ebre com el Grup Balfegó, Amiantit, l’Onada, Soldebre o el Copate. Aquestes empreses van assenyalar que cal dissenyar productes formatius que aportin coneixements específics, però també experiència i educació en valors.

Pel que fa a la presentació d’experiències d’èxit territorial va ser enriquidora l’aportació de la representant del Consell Comarcal del Vallès Occidental, que va explicar que anualment organitzen una fira de mòduls de formació professional adreçada a estudiants de quart d’ESO que no volen continuar els seus estudis. O la de la representant del Consell Comarcal de la Terra Alta, que va explicar que tots els plans de formació que impulsen ho fan amb la participació activa dels sector privat. En el cas del Consell Comarcal del Baix Empordà, la promoció econòmica va molt lligada a un sector clau, el turístic. I en el cas de l’Ajuntament de Valls s’ha posat en marxa un projecte de col·laboració territorial d’abast comarcal en termes de promoció empresarial, el Camp de Valls.

La Jornada també va comptar amb la participació activa de l’Associació per a la Cooperació, la Inserció Social i la Interculturalitat (ACISI) i l’Obra Social “La Caixa, i la col·laboració de l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE), Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat, el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), el Fons Social Europeu i la Cambra de Comerç de Tortosa.