12/12/2019

Les universitats catalanes s’alien per pal·liar l’impacte de la petjada ecològica

La URV presenta la seva contribució per mitigar els efectes del canvi climàtic a la Conferència de l'ONU sobre Canvi Climàtic COP 25

Representants de la URV, UOC, UPF i UVic al Fòrum acció sectorial pel clima, la innovació i la ciència, al COP 25, Madrid.

El Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), l’organisme de coordinació entre el sistema universitari públic català i la Generalitat, ha creat un grup de treball per preparar l’estratègia conjunta com a sistema universitari que complementi la contribució individual de cada universitat a la implementació de l’Agenda 2030. El passat 11 de desembre, el CIC va organitzar una taula rodona i un debat al Fòrum d’acció sectorial i innovació de la Cimera pel Clima COP 25, que té lloc a Madrid fins demà, en la qual hi van participar la URV, la UOC, la UPC i la UPF.

Durant la sessió, les universitats van explicar les diferents estratègies i accions que estan duent a terme per convertir-se en institucions sostenibles i ser motors del canvi necessari per mitigar els efectes de l’emergència climàtica i assolir els objectius de Desenvolupament Sostenible. Susana Borràs, adjunta del vicerectorat de Relacions Institucionals, Cultura i Compromís Social de la URV, hi va explicar les mesures en els àmbits de l’educació, la recerca, la innovació i la divulgació per pal·liar l’impacte de la petjada ecològica a les universitats.

Així, la primera actuació conjunta ha estat la compra d’energia elèctrica provinent de fonts renovables. També es proposen l’eliminació dels plàstics d’un sol ús als campus, fomentar el transport col·lectiu amb fórmules que n’abarateixin el cost per als usuaris, la disminució de residus i el foment de la seva reutilització, l’ampliació de zones verdes per regular la temperatura dels edificis propers i perquè absorbeixin el CO2 i incorporar la qüestió climàtica a totes les titulacions.

La URV també ha explicat en una altra sessió la seva contribució específica a la reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle. El passat 7 de desembre, el tècnic de gestió ambiental de la URV, Toni de la Torre, va presentar l’estratègia, les actuacions i els resultats a l’espai per a les entitats de la Conferència de l’ONU sobre Canvi Climàtic COP 25 amb l’objectiu que altres institucions puguin conèixer la iniciativa i aplicar allò que ha funcionat. A través del consum d’energia elèctrica provinent de fonts renovables i de les aliances amb les administracions públiques per a la millora del transport públic, la URV ha passat d’emetre 14.900 tonelades de CO2eq a 11.900 l’any 2018.