22/11/2021

Les universitats de la xarxa Aurora acorden que la majoria dels estudiants participin en una experiència d’internacionalització

La trobada bianual d’Aurora, que va comptar amb més de 120 representants d’onze universitats europees que formen part del multicampus europeu Aurora, va servir per tractar les habilitats i competències dels universitaris i de quina manera les universitats han de fomentar la internacionalització

Una imatge de la jornada inaugural de la trobada bianual, al Paranimf de la URV.

Prop d’un 15% dels estudiants universitaris participen d’una mobilitat quadrimestral del programa Erasmus. Ara però, el repte que s’han proposat les universitats consorciades a Aurora es aconseguir que, d’una manera o altra, la majoria dels estudiants que passin per la universitat tinguin una experiència d’internacionalització i que, aquesta, sigui rellevant. Els i les mateixes estudiants han estat qui, prèviament a la trobada bianual de la xarxa Aurora, van definir com han de ser aquestes mobilitats internacionals i amb quins problemes es troben. Per exemple, entre els acords a què van arribar hi ha el fet de garantir serveis psicològics per als estudiants desplaçats. També es va considerar clau que connectin amb la comunitat local per tal de garantir una major i millor integració, i treballar perquè qui vulgui viatjar amb les seves famílies pugui fer-ho sense cap obstacle.

Una imatge de grup de totes les persones que han participat de la trobada.

Durant aquesta trobada s’ha definit també com ha de ser l’estudiant del futur i quines habilitats i competències haurà de tenir. Així, per exemple, les competències definides per a l’estudiant del segle XXI són: estudiants creatius, amb capacitat d’innovació, que tinguin habilitats per comunicar, capacitat de lideratge i de treballar en equip. Aquests valors ja s’estan promovent “però no amb el nivell de consciència que cal”, explica el vicerector d’internacionalització de la URV, John Style. Començaran a treballar, doncs, per poder avaluar l’assoliment d’aquestes competències entre els graduats per tal que s’estandaritzin els criteris per totes les universitats que formen part del consorci. També han de ser estudiants capaços de treballar en grup, que puguin desenvolupar-se en entorns multiculturals i amb pensament crític i, sobretot, amb un elevat coneixement de la llengua anglesa.

Un dels punts de partida de la bianual i uns dels més destacats ha estat la signatura d’un conveni entre les onze universitats participants per fomentar i garantir les mobilitats. Un conveni multilateral únic, que segueix el model dels països escandinaus i que permetrà posar en marxa el multicampus de manera efectiva.

Estudiants representants de les onze universitats del consorci s’han trobat durant tres dies previs a la bianual per participar en un esdeveniment de cocreació. L’objectiu: dissenyar com ha de ser una experiència d’internacionalització rellevant.

De fet, durant la trobada es va tractar de com compartir entre tots els membres del consorci iniciatives sobre la internacionalització. Una de les possibilitats és la de col·laborar en línia amb altres universitats, que l’estudiantat treballi en grups amb altres universitaris sense sortir de Tarragona com una experiència d’internacionalització en línia.

Durant la jornada de clausura de la bianual es va parlar de la necessitat de transformació de la universitat no com un lloc on la gent es gradua i marxa, sinó que es mantingui un vincle d’aprenentatge permanent. Una institució on no únicament es doni un títol, sinó que sigui garantia de desenvolupament per tota la vida. On es puguin fer cursos de pocs crèdits, acumular-los i obtenir una certificació professional.

La rectora de la URV ha celebrat aquest dilluns, durant la presentació de les conclusions de la jornada, que la bianual s’hagi pogut organitzar a Tarragona: “Hem posat la ciutat al mapa d’Europa” ha apuntat.

Projecte de recerca, fruit del consorci

Just després de celebrar-se la bianual, que va tenir lloc dimarts i dimecres de la setmana passada, es van reunir els socis d’un nou projecte, en què participen nou de les onze universitats del consorci. Es tracta d’un projecte europeu centrat en compartir bones pràctiques, recursos i infraestructures científiques entre els membres integrants del projecte. L’objectiu, segons el vicerector de Recerca i Planificació científica, Francesc Díaz és fomentar la cooperació en l’activitat emprenedora, empoderar el capital humà, “ democratitzar la ciència oberta i connectar la recerca la recerca amb la ciutadania”.

Un multi-campus europeu

Aurora és  un  projecte  de  multicampus en l’àmbit europeu que es va iniciar el 2016 amb la creació del consorci. Al 2020, en el marc del  programa Erasmus+,  la  Comissió Europea  (CE)  va  escollir el projecte com una de les 41 aliances de la iniciativa “Universitats Europees” que es crearan a la Unió Europea fins al 2024. Aquest programa pretén que a llarg termini els i les estudiants obtinguin un títol combinant estudis en diversos països alhora que es contribueix a fomentar la competitivitat internacional de les universitats que formen part de la iniciativa.

Aquest consorci europeu pretén ampliar l’oferta d’estudis i de pràctiques dins d’una xarxa de nou universitats sòcies i, en la primera fase 2020-2023, enfocar l’oferta creant quatre àrees estratègiques transversals d’Aurora (Sostenibilitat i Canvi Climàtic, Societat Digital i Ciutadania Global, Salut i Benestar, Cultura: Diversitat i Identitat), a més de  promocionar l’objectiu principal del projecte, de fomentar l’emprenedoria i innovació social, a més de la recerca i aprenentatge servei. S’està creant un campus virtual, a través del qual estudiants de la xarxa poden matricular-se a cursos i assignatures a qualsevol universitat de la xarxa, rebre resultats de les avaluacions directament, i acreditar-se sense passar per un procés de convalidació.