04/02/2022

L’impacte de les polítiques econòmiques per a la transició energètica, a debat en el desè workshop del Centre de Recerca en Economia i Sostenibilitat

Mar Reguant, investigadora de la Universitat de Northwestern, ha presentat els resultats de la seva recerca sobre la política impositiva del consum d’electricitat i la política de desplegament de les renovables, que contribueixen a l’increment i reducció de les desigualtats socials

Mar Reguant, investigadora de la Universitat de Northwestern (EUA), durant la conferència al Workshop sobre Economia Pública i Industrial de l'ECO-SOS.

El Workshop sobre Economia Pública i Industrial del Centre de Recerca en Economia i Sostenibilitat de la URV (ECO-SOS) ha arribat aquest dijous i divendres a la desena edició amb el focus posat en la transició energètica i les polítiques que han de regular l’ús de les energies renovables i els mercats elèctrics. Mar Reguant, investigadora de la Universitat de Northwestern de Chicago, n’ha estat la ponent principal. És experta en aquest àmbit d’estudi, per al qual utilitza l’anàlisi de dades, la construcció de models computacionals i, més recentment, les tècniques d’aprenentatge automàtic. Reguant coordina, a més, el grup de treball sobre canvi climàtic impulsat pel govern francès.

“La transició -ha advertit- no només serà possible si abordem els tipus d’energies, sinó també els patrons de consum” i, en aquest sentit ha afirmat que els impactes distributius seran crucials. Reguant ha exposat diversos exemples sobre les polítiques implementades en diferents estats dels Estats Units i les conseqüències sobre l’augment de les desigualtats socials, com és el cas de la instal·lació de plaques solars als habitatges de Califòrnia. “La manera en què dissenyem el mercat i les polítiques té implicacions sobre la distribució i cal que ens preocupem per l’equitat i una major eficiència, al cap i a la fi”, ha senyalat en la primera jornada del workshop, que ha tingut lloc a l’Aula Magna de la Facultat d’Economia i Empresa.

Un moment de la conferència Els impactes distributius de la transició energètica, per Mar Reguant.

Reguant ha detallat els resultats de tres dels seus darrers articles científics, fent especial èmfasi sobre l’impacte dels preus dinàmics en temps real, com els que s’apliquen a l’Estat espanyol, que “és l’únic país que té preus en temps real com a tarifa per defecte”. “Amb preus volàtils -ha advertit- la gent tindrà factures tan elevades que no podran pagar”. Recerques com aquesta són l’exemple del que Reguant considera que cal fer des de l’Economia per contribuir a trobar vies més equitatives per a la transició energètica: “El treball dels economistes ha de ser més ràpid i exploratori i col·laborar amb investigadors d’altres àmbits”.

Punt de trobada dels estudiants de doctorat

El Workshop sobre Economia Pública i Industrial és un punt d’intercanvi d’idees entre estudiants de doctorat de la URV i d’altres universitats i els investigadors sènior i visitants. En aquesta ocasió s’han presentat 17 comunicacions en sis sessions sobre innovació i competitivitat; treball i educació; salut; creixement econòmic i desenvolupament; teoria pública, i transport, energia i emissions. Les millors comunicacions han estat guardonades: Carla Ronza, doctorand de la Universitat de Nàpols Federico II, ha rebut el premi del Departament d’Economia per l’article “Women’s representation in politics and local government stability”, i Georgios Tsiachtsiras, doctorand de la Universitat de Barcelona, ha rebut el premi de la Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial per l’article “Transportation networks and the rise of the knowledge economy in 19th century France”.

Públic assistent a la primera jornada del 10è Workshop sobre Economia Pública i Economia Industrial, a l’Aula Magna de la Facultat d’Economia i Empresa.

La rectora, María José Figueras, ha assistit a l’obertura del workshop i n’ha destacat la utilitat per als estudiants de doctorat i la col·laboració entre diferents universitats internacionals.

Intervenció completa de Mar Reguant al Workshop sobre Economia Pública i Industrial