08/04/2019

L’Institut de Tecnificació d’Amposta, finalista de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat

Més de 5.000 estudiants de secundària i batxillerat debaten sobre si calen les fronteres entre països. Els ampostins han competit amb el suport de la URV

La Universitat Abat Oliba CEU (UAO CEU) ha acollit aquest divendres la final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives. L’Aula Escola Europea de Barcelona, amb el suport de la Universitat Pompeu Fabra, s’ha enfrontat a l’equip de l’Institut de Tecnificació d’Amposta, que competia amb el suport de la Universitat Rovira i Virgili. Després d’una final molt disputada, l’equip de l’Aula Escola Europea s’ha proclamat campió. D’altra banda, Sofía Gassiot, de l’Escola Abat Oliba Loreto, ha estat nomenada millor oradora.

El tema de debat d’enguany ha estat, «Calen les fronteres entre països?». Més de 5.000 estudiants de 163 instituts d’Andorra, Catalunya i el País Valencià han participat en les fases classificatòries de la competició, que s’han celebrat els darrers mesos a 14 universitats de la Xarxa Vives. Els 14 equips classificats han competit en la fase final celebrada els darrers tres dies a la UAO CEU i han hagut de defensar posicions tant a favor com en contra al voltant del tema de debat.

La Lliga de Debat de Secundària de Secundària i Batxillerat és una activitat formativa que té per objectiu contribuir a la transferència de coneixement entre l’educació secundària i batxillerat i l’educació superior. Els més de 300 professors implicats en l’edició d’enguany han aprofitat la participació en la Lliga de Debat per formar als seus alumnes en oratòria i introduir el debat a l’aula com una eina d’innovació docent amb la que fomentar l’esperit crític, les habilitats comunicatives i competències curriculars com el treball en equip, la creativitat, la documentació, l’anàlisi, la construcció d’un discurs, la planificació i la presa de decisions.

Organitzada per la Xarxa Vives d’Universitats, la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Generalitat Valenciana i el Govern d’Andorra. Escola Valenciana, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, l’Institut d’Estudis Catalans, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de València hi col·laboren, a més de diversos ajuntaments com els de Barcelona, Blanes, Castelló, Guadassuar, Mataró, Olot, Ontinyent, Roses, Salt, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Vicent del Raspeig, Sedaví, Terrassa, Vic, Vidreres i Vila-real.

Durant la competició, els oradors han de demostrar les seves habilitats comunicatives, alhora que desenvolupar competències transversals com la seguretat, el treball en equip, la documentació, l’anàlisi, la creativitat, la construcció del discurs, la  planificació i la presa de decisions. Conviuen amb estudiants amb vincles culturals i lingüístics, i estableixen un primer contacte amb la universitat i el seu entorn. D’altra banda, els docents troben en la Lliga una eina innovadora per a fomentar la capacitat crítica i el creixement personal de l’alumnat en l’àmbit del multilingüisme, a més d’un espai on intercanviar experiències amb altres professors del mateix domini lingüístic.

L’equip ampostí ha excel·lir en tots els aspectes que abasten una activitat d’aquest tipus: tcohesió, lideratge, simpatia, amabilitat, constància, seriositat, rigor, autonomia, superació, excel·lència, empatia, capacitat per a superar handicaps, fluïdesa, entonació, domini de la posada en escena, demostració del domini del tema i convenciment, flexibilitat, qualitat del discurs, presentació d’una tesi sòlida, compromís amb el territori (van saber fer referència en tot moment a la seua realitat més propera: a la Universitat –URV- i al territori –Amposta i el Montsià- que representen).