12/01/2016

L’investigador Francisco Huera guanya la beca Isabel P. Trabal per l’impacte del seu treball científic

La Fundació Caixa d'Enginyers premia aquest investigador del Laboratori d'Interacció Fluid-Estructura del Departament d'Enginyeria Mecànica de la URV, des d’on treballa en un projecte destinat a aconseguir nous prototips de propulsió marina

La Fundació Caixa d’Enginyers ha atorgat la tercera beca Isabel de P. Trabal a Francisco J. Huera-Huarte. El guardó destaca “l’esforç, el treball i l’excepcionalitat” d’aquest professor titular d’Enginyeria Mecànica de la Universitat Rovira i Virgili. La beca, és un premi individual que s’atorga amb l’objectiu de promoure l’excel·lència en la investigació científica amb component social.

El projecte que ha destacat la Fundació Caixa d’Enginyers consisteix en aconseguir un alt nivell de comprensió dels sistemes de locomoció d’espècies animals aquàtiques, per poder dissenyar nous prototips de propulsió marina, destinats a vaixells. Posteriorment, també es podria aplicar a l’extracció d’energia en l’oceà. En aquests moments, al canal hidrodinàmic de la URV – un canal d’aigua que manté la semblança dinàmica i permet fer proves a prop de la situació real- i en d’altres infraestructures de recerca, l’investigador porta a terme un projecte en el que recrea, a través de petits robots, el moviment dels peixos mitjançant experiments i simulacions. La intenció és desenvolupar sistemes de propulsió que millorin els actuals, d’hèlixs principalment. És a dir, es tracta d’entendre, des del punt de vista de la física, perquè els peixos aletegen d’una manera determinada, per poder-ne fer una simulació.

Francisco Huera-Huarte és líder i principal investigador del grup de recerca LIFE (Laboratory for Fluid-Structure Interaction) de la Universitat Rovira i Virgili. Huera-Huarte és enginyer industrial i el 2006 es va doctorar al Departament d’Enginyeria Aeronàutica d’Imperial College de Londres. El 2008 va rebre una de les Marie Curie IOF Individual Fellowships de la Comissió Europea, amb què va poder fer una estada de gairebé dos anys a Graduate Aerospace Laboratory del California Institute of Technology (Caltech, EUA). L’any passat va tornar a Caltech com a visiting associate in Aerospace, durant tres mesos. Les seves publicacions acumulen unes 500 cites en els últims cinc anys i ha fet ponències en uns 40 congressos internacionals, dues d’elles com a conferenciant plenari convidat. L’any 2014 va rebre el premi Jove Investigador de la Real Academia de Ingeniería per la seva trajectòria científica.

La Beca Isabel de P. Trabal representa l’aportació econòmica més gran que fa la Fundació Caixa d’Enginyers, -10.000 euros- i s’ha constituït en homenatge a la primera presidenta d’Honor de Caixa d’Enginyers, des del 1991 fins el 2007. Isabel de P. Trabal va ser primera de la seva promoció, la segona dona enginyera d’Espanya i la primera de l’Escola de Barcelona. El treball, l’esforç i l’excepcionalitat que caracteritzaven a Isabel de P. Trabal han estat les virtuts predominants a l’hora d’escollir el premiat. Les dues primeres edicions van guardonar el treball de Pau Marc Torres, que es dedica a la Investigació Bioinformàtica; i a Carles Sánchez, doctor en biologia molecular de la universitat La Sapienza, a Roma.

La Fundació Caixa d’Enginyers és una Fundació privada i sense ànim de lucre que sorgeix de la transformació de l’antiga Agrupació SocioCultural i Tecnològica dels Enginyers, constituïda el novembre de 1980. La motivació principal de l’entitat respon a la necessitat de prendre responsabilitats socials i adoptar una actitud solidària.