20/02/2019

Margarida Aritzeta: “L’obra de Jordi Tiñena és coherent i vol ser literatura”

L'escriptora i professora de la URV enceta les Jornades sobre l'escriptor amb la conferència "Jordi Tiñena i la literatura universal"

Margarida Aritzeta, pronunciant la conferència inaugural.

Les Jornades Jordi Tiñena: obra literària i pedagògica. El plaer d’escriure, es van inaugurar ahir al vespre amb la conferència: Jordi Tiñena i la literatura universal al Saló de Plens de l’Ajuntament de Tarragona, com un homenatge de la ciutat a l’escriptor nascut a Barcelona i tarragoní d’adopció.

En la seva intervenció Margarida Aritzeta va dir: “un llibre sempre arrossega la memòria d’altres llibres”, allò que els estudiosos de la literatura denominen intertextualitat. “I és que els escriptors fan precisament això: inserir els seus textos en el teixit que formen el conjunt de les obres de la literatura… – va explicar-. De vegades, això és inconscient. No ens ho plantegem. Escrivim i prou. Però en el cas de l’obra de Jordi Tiñena aquesta pertinença literària no només és conscient, sinó volguda. A cada obra trobem les traces d’altres obres, tant anteriors com futures, mencions, jocs, recreacions molt personals, i el lector s’adona de seguida que la literatura hi té un paper important”. Va passar revista a les referències que es troben a les tretze novel·les que va publicar, com a ara a Mort a Menorca, Un dia en la vida d’Ishak Butmic, Els vespres de Don Magí Castellarnau, a La dona del grill, El comediant de Perpinyà, a L’ombra del coronel, Peix de Gat, El gos suicida, El mercant o El somriure del viking.

En l’acte, que va omplir el Saló de Plens, van estar presents l’alcalde de la ciutat, Josep Fèlix Ballesteros, Carme Oriol, directora de la Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català de la URV, organitzadora de les Jornades; Berta Ramos, dona de l’escriptor Jordi Tiñena, traspassat fa onze mesos; John Style, vicerector d’Internacionalització de la Universitat,i  Joaquim Nin, vicepresident de la Diputació.

L’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros va ser l’amfitrió de l’acte.
Donar a conèixer l’autor als joves

L’alcalde, Josep Felix Ballesteros, va proposar que, a partir de les Jornades, es faci divulgació de les obres de Jordi Tiñena entre els joves, perquè la seva memòria no es perdi. L’escriptor va fer protagonista la ciutat a moltes de les seves novel·les. Va manifestar el seu suport a diferents iniciatives, com fer una ruta literària per Tarragona a partir de les seves novel·les. Va subratllar que l’homenatge a l’escriptor i professor de secundària de Llengua Catalana i Literatura de l’institut Camp Clar és un exemple d’iniciativa que genera consens, fent referència a totes les institucions i entitats que hi han sumat la seva col·laboració.

Carme Oriol, directora de la Càtedra Josep Anton Baixeras, que patrocina la Fundació Privada Mútua Catalana, va explicar que un dels seus principals objectius és “la conservació de la memòria, l’estudi i la divulgació de l’obra i la personalitat de l’escriptor i, per extensió, dels escriptors lligats al Camp de Tarragona”. Vol ser, doncs, una eina per potenciar i difondre l’estudi i la projecció de la literatura de qualitat i de proximitat, com en el cas de Jordi Tiñena. Va destacar que les Jornades organitzades són el resultat d’un treball col·lectiu en què hi han col·laborat tot un conjunt d’institucions i associacions.

John Style, vicerector d’Internacionalització de la URV, que va representar en l’acte la rectora María José Figueras, va remarcar la magnitud de l’autor i la seva transversalitat, referint-se a la diferents facetes que va cultivar: com a filòleg, com a escriptor, com a professor i com a investigador. Va remarcar la seva faceta pedagògica, recordant la frase William Butler Yeats: “L’educació no és omplir un cubell, sinó encendre un foc”.

Joaquim Nin, vicepresident de la Diputació de Tarragona, va destacar la fortalesa de l’escriptor davant la malaltia que va patir en els últims sis anys, que no li va impedir escriure tres noves novel·les, assumint el repte d’endinsar-se en el gènere negre. La Diputació assumeix la publicació d’un llibre d’estudi sobre l’obra de Jordi Tiñena.

Berta Ramos, la dona de Jordi Tiñena, va fer una breu semblança personal de l’autor, va recordar com van ser els seus últims anys de la seva vida i va agrair tothom l’acomiadament que se li fa amb aquest homenatge.

Un aspecte del Saló de Plens ahir, durant la inauguració de les Jornades.

La conferència inaugural de Margarida Aritzeta va encetar les  Jornades, que continuen avui dimecres 20 i el divendres 22  a la Sala de Graus del campus Catalunya. Hi intervenen onze ponents, professors universitaris i escriptors, que han estudiat aspectes concrets de la seva obra. Les conferències constitueixen un resum de les col·laboracions redactades per al llibre d’estudi esmentat, que sortirà en els propers mesos.

Coincidint amb les Jornades, el CRAI del campus Catalunya ofereix un centre d’interès bibliogràfic sobre l’autor, presentant les seves novel·les, fins al dia 31 de març.

Col·laboren en aquesta activitat de la Càtedra Josep Anton Baixeras l’Ajuntament de Tarragona, a través de la Casa de les Lletres, el Consell Comarcal del Tarragonès, el Servei Educatiu del Tarragonès del Departament d’Ensenyament; l’Associació de Professionals i Estudiosos en Llengua i Literatura Catalanes; l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana; Òmnium Tarragonès i la Facultat de Lletres . El programa complet de les les “Jornades Jordi Tiñena: obra literària i pedagògica”, es pot consultar aquí.

Més informació sobre Jordi Tiñena, al seu web.