16/06/2023

Marouane Laabbas és el primer doctorand de la URV en obtenir la beca europea Fulbright-Schuman

És un dels programes de recerca més competitius en l'àmbit europeu i nord-americà

Marouane Laabbas al campus Catalunya de la URV.
Marouane Laabbas a l'exterior del Campus Catalunya de la URV

Marouane Laabbas és el primer doctorand de la URV en obtenir una plaça a la modalitat europea del programa Fulbright, on competeixen investigadors i investigadores d’arreu de la Unió Europea. En concret, se li ha concedit una estada predoctoral d’un total de nou mesos a dues universitats estatunidenques, a Colorado State University (Colorado) i a Rutgers University (Nova Jersey), ambdues amb investigadors referents en l’àmbit de les polítiques ambientals i laborals.

El programa Fulbright-Schuman ofereix 21 places a investigadors predoctorals, postdoctorals i sèniors de tota la Unió Europea i només una està dedicada a places predoctorals. És la que aquest any ha guanyat Marouane Laabbas, que segueix el programa de doctorat en Dret de la URV. Es tracta d’una beca-premi molt competitiva, que dota de beques a investigadors i investigadores de la Unió Europea que desitgin desenvolupar la seva recerca o donar conferències en relació amb un tema rellevant sobre la realitat de la UE, la integració europea o les relacions amb els Estats Units.

En aquest cas, la beca permetrà a Laabbas continuar desenvolupant la seva tesi doctoral sobre la vinculació entre el dret del treball i la protecció ambiental. Durant l’estada de recerca se centrarà a esbrinar com els sindicats i els representants de les persones treballadores poden arribar a convertir-se en aliats de la protecció ambiental. Segons Laabbas, “el medi ambient s’ha d’entendre des d’una perspectiva interdisciplinària sense fronteres i això demana atendre a les relacions laborals i el dret del treball”.

Laabbas declara que no es pot canviar el sistema econòmic i energètic sense fer una retrospectiva de què està passant en el mercat del treball, ja que la feina és el mitjà de subsistència de moltes famílies. En aquest sentit, exposa que s’ha d’estudiar com afectarà les persones treballadores el canvi de paradigma cap a les energies renovables i la neutralitat climàtica, per tal que la transició sigui realment justa. “Aquest procés implica facilitar a les persones que es vegin obligades a abandonar el seu lloc de feina a causa de les polítiques en matèria de Transició Justa de mitjans de subsistència, i dotar-les de les capacitats per migrar cap a un sector més compatible amb la situació ambiental (dins o fora de l’empresa on treballen) o atendre les seves necessitats socials”, afirma Laabbas.

Marouane Laabbas al campus Catalunya de la URV.

El programa Fulbright compta amb delegacions a gairebé tots els països del món. L’any 2020-2021, en Jorge Mellado va ser el primer membre de la URV en rebre la Fulbright Espanya predoctoral, mentre que aquest any, en Marouane Laabbas ha rebut la Fulbright-Schuman d’àmbit Europeu. Mellado va realitzar la seva estada a l’Ohio State University en el marc del doctorat en espectroscòpia vibracional. Durant els sis mesos d’estada a la ciutat de Columbus, Mellado va participar en dos projectes. “Va ser una experiència molt bona, vaig aprendre molt i ho tornaria a repetir”, explica Mellado.

1. montse |

Enhorabona!!