19/09/2017

Mercedes Sanz Bachiller, aproximació a la seva biografia política

La tesi doctoral de Maria Jesús Pérez Espí explora la vida política fins ara inèdita d'una de les dones més influents del règim franquista

Mercedes Sanz Bachiller amb Carmen Polo de Franco, 1939.

“Mercedes Sanz Bachiller, aproximación a su biografía política” és el títol de la tesi doctoral elaborada per María Jesús Pérez Espí, que estudia la vida política fins ara inèdita d’una de les dones més influents del règim franquista i n’analitza la seva trajectòria en el si de l’univers de la dictadura dominat pels homes.

Coneguda per haver sigut l’esposa d’Onésimo Redondo i haver fundat Auxilio de Invierno/Auxilio Social, va desenvolupar una carrera política entre 1941 i 1979 que fins ara no havia estat investigada sistemàticament. Una trajectòria de trenta-vuit anys durant la qual la biografiada va exercir com Jefe Nacional de la Obra Sindical de Previsión Social (1941-1974), vocal en el consell d’administració de l’Instituto Nacional de Previsión (1941-1979), procuradora en Cortes (1943-1967), i membre del Consejo Nacional del Movimiento (1937-1942).

L’estudi d’aquesta etapa significa, tal i com va destacar el tribunal en l’acte de defensa de la tesi, un significatiu avenç en el coneixement de la tasca política exercida per les dirigents polítiques feixistes durant el denominat Segon Franquisme, molt menys conegut que l’inicial. El treball de María Jesús Pérez obre la porta a noves recerques sobre el paper de les dones en el Règim, sobre el caràcter “social” del mateix, sobre la participació de les dirigents falangistes en la tasca legislativa franquista; i inclou tota una reflexió metodològica sobre Biografia i Història. També en l’àmbit temporal del període 1936-1940 la tesi ha concretat i/o matisat els coneixements existents fins ara sobre el personatge en tant que Jefe Provincial de la Sección Femenina de Valladolid; les seves relacions amb Pilar Primo de Rivera; i el posicionament envers el Decret d’Unificació, que fusionava dos partits per crear la Falange Española Tradicionalista y de las JONS, sota la direcció de Francisco Franco. Tot això aportant documentació inèdita aconseguida en l’arxiu personal de la biografiada.

L’acte de lectura de la tesi de la ja nova doctora Maria Jesús Pérez Espí, màster en Societats Històriques i Formes Polítiques a Europa (Departament d’Història i Història de l’Art), va tenir lloc el dia 14 de setembre. La tesi, realitzada dins del doctorat en Estudis Humanístics, la va valorar un tribunal presidit per Montserrat Duch de la URV (investigadora principal del grup ISOCAC) i format també per Ángela Cenarro (Universitat de Saragossa) i Inbal Ofer (Open University of Israel), que li va atorgar la qualificació d’excel·lent cum laude. La tesi la va dirigir Joan Maria Thomàs, investigador ICREA Acadèmia i membre del grup de recerca consolidat ISOCAC.