27/02/2023

Més de 130 docents i estudiants de les Terres de l’Ebre participen en la XV Jornada d’Educació Infantil

La trobada, centrada en l’aprenentatge amb sentit, pretén actualitzar el coneixement en les pràctiques d’ensenyament de docents en actiu i estudiants d’educació a partir de ponències i l’exposició de bones pràctiques aplicades a diferents centres

Jornada d’Educació Infantil

El Campus Terres de l’Ebre va acollir dissabte la XV Jornada d’Educació Infantil sota el títol “Mirada atenta a l’educació Infantil. Aprenentatge amb sentit”. Aquesta jornada es va centrar bàsicament en la innovació en les pràctiques d’ensenyament aprenentatge i hi van participat 135 docents i estudiants d’educació de les Terres de l’Ebre.

Els objectius de la trobada formativa són, principalment, actualitzar les pràctiques d’ensenyament a partir de metodologies centrades en l’aprenent i promoure la personalització de l’aprenentatge amb sentit entre l’alumnat d’educació infantil. Uns objectius que s’han abordat a través de ponències teòriques i experiències de bones pràctiques aplicades a diferents centres.

La conferència inaugural va anar a càrrec del CESIRE, Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i a la Recerca Educativa del Departament d’Educació, i es va centrar en donar eines i estratègies per treballar un aprenentatge significatiu, profund i en sentit a l’aula. Les ponents van emmarcar aquesta necessitat en el fet de “transformar l’educació per a transformar el món a partir de currículums centrats en problemes i projectes”, en la línia del que conclou l’últim informe mundial de la Comissió Internacional sobre els Futurs de l’Educació de la UNESCO.

Jornada d’Educació Infantil
XV Jornada d’Educació Infantil de les Terres de l’Ebre

A continuació es van compartir una mostra d’experiències dutes a terme a diversos centres: d’una banda, “Com m’imagino la gent que viu al costat de casa meva?” un treball de l’escola Consol Ferré d’Amposta per visibilitzar i normalitzar la diversitat familiar existent; d’altra banda, “L’hort i el galliner a infantil” de l’escola Sant Jordi de Vilanova i la Geltrú, un espai d’experimentació a l’aula on els alumnes qüestionen, experimenten i descobreixen sobre el seu entorn, i, finalment, el projecte “Venir a l’escola en bicicleta” de l’Escola de Pràctiques de Tarragona.

Josep Holgado, coordinador de les jornades i coordinador d’ensenyaments d’Educació Primària del Campus Terres de l’Ebre, explicava que “l’aprenentatge amb sentit es basa en la premissa de que l’activació d’un coneixement previ ajudi a construir un nou coneixement associat” i argumentava que “aquesta metodologia beneficia l’alumnat, principalment perquè se centra en ells mateixos i els fa responsables d’investigar i descobrir a través de la motivació i la curiositat, alhora que fomenta el treball cooperatiu i col·laboratiu”.

Edició darrere edició, el professorat en actiu i l’alumnat del campus assistent valora positivament la trobada tant per l’interès de les temàtiques seleccionades a l’hora d’actualitzar la seva formació com per l’oportunitat de retrobar-se amb companys i companyes i fer contactes.

La jornada està organitzada pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, el Campus Terres de l’Ebre de la URV, l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV i el Moviment de Mestres de les Terres de l’Ebre per a la Renovació Pedagògica (MRPTE) i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tortosa.