20/11/2023

Més de 2.000 persones de totes les edats gaudeixen de la Setmana de la Ciència

Tallers experimentals, xerrades divulgatives, rutes teatralitzades i reptes científics han estès la ciència a tot el territori i l'han fet arribar a escoles, instituts i públic adult

Alumnes de l'escola Pau Delclòs durant les activitats experimentals al CRAI.

Les dues últimes setmanes la ciència ha estat protagonista a tot el territori. La Setmana de la Ciència, un dels esdeveniments anuals de divulgació científica més importants a nivell europeu, ha acabat oficialment aquest diumenge amb un balanç molt positiu, tot i que algunes de les activitats encara tenen recorregut durant les properes setmanes. Del 10 al 19 de novembre, un gran nombre d’entitats i institucions han concentrat en pocs dies activitats per fomentar l’interès de la societat per la ciència i el coneixement i despertar vocacions científiques. La URV coordina les activitats de la Setmana de la Ciència a la demarcació de Tarragona, on s’ha arribat, en aquesta edició, a prop de 2.000 persones de totes les edats.

Durant aquests dies s’han dut a terme nou rutes científiques sobre la figura d’Antoni de Martí i Franquès, vuit adreçades a centres de secundària de tot el territori i una oberta al públic general que es va fer aquest dissabte 18 amb totes les places esgotades. També s’han organitzat tallers i conferències a través del Campus Extens de la Universitat: 16 activitats a 16 localitats repartides per la demarcació, sobre temes tan diversos com l’aerodinàmica dels cotxes de competició, la presència de microplàstics a l’ambient, el funcionament del rellotge biològic o l’enginyeria forense.

L’oferta d’activitats també ha inclòs tallers experimentals per a grups escolars, programats al campus Sescelades i que estaran en marxa fins el 24 de novembre, amb la col·laboració de l’AEQT. Fins el mes de març, el programa Fem Recerca! permetrà a estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la URV per fer tallers científics i conèixer la recerca que es fa a la Universitat. L’objectiu d’aquesta proposta és que els i les estudiants prenguin consciència de la importància de la investigació científica i de les múltiples aplicacions que té en diferents camps del coneixement.

En el marc del projecte Repte Experimenta s’han programat dues activitats: un taller presencial i un altre en streaming en què infants d’entre vuit i dotze anys podien fer experiments des de casa aplicant el mètode científic i una proposta educativa gamificada a l’estil dels videojocs, encara activa, en la qual joves d’entre 12 a 15 anys han de resoldre el Cas Missió Oró. A partir de diferents pistes, qui participi anirà avançant en la seva investigació i realitzant experiments per resoldre el cas. La proposta, adreçada a famílies i escoles, compta amb un complet catàleg de recursos en format multimèdia i pretén apropar els joves al mètode científic a partir d’un fil conductor gamificat, on l’alfabetització científica és al centre. S’hi pot participar fins el 10 de desembre i cal inscriure-s’hi prèviament.

A Catalunya, la Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca que ha arribat enguany a la 28a edició.