06/11/2019

Més de 50 activitats divulgatives apropen la ciència el territori

Aquesta setmana ja s'han iniciat les activitats prèvies de la Setmana de la Ciència 2019, que comença oficialment divendres 8 de novembre

Imatge del taller Ciència en família, que es va fer en l'edició 2018 a l'Hospitalet de l'Infant.

La Setmana de la Ciència és l’esdeveniment anual de divulgació de la ciència més important en l’àmbit europeu. Durant uns dies, un gran nombre d’entitats i institucions d’arreu organitzen activitats amb l’objectiu de fomentar l’interès de la societat per la ciència i el coneixement, i d’ensenyar els darrers avenços científics i tecnològics de manera atractiva i propera.

Aquest 2019, la Setmana de la Ciència coincideix amb l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics, en què es commemora el 150è aniversari del descobriment del Sistema Periòdic per Dmitri Mendeliev en 1869. Té lloc del 8 al 17 de novembre, tot i que s’han organitzat esdeveniments previs i posteriors.

Una de les activitats centrals de la Setmana de la Ciència és la de Ciència al Teatre, que la URV organitza per setè any consecutiu i es farà el 12 de novembre al matí al Teatre Bartrina de Reus. S’ha preparat un espectacle que combina la final del concurs Vols saber què investigo? i els monòlegs dels Big Van, científics sobre rodes.

La Setmana de la Ciència al Campus Extens ofereix tallers i activitats als municipis del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre on hi ha una de les seus del campus extens de la Universitat, amb l’objectiu d’obrir aquest esdeveniment a nous públics i al territori.

D’altra banda, arriba la setena edició del programa “Fem recerca!”, una activitat que permet als estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la Universitat per participar en tallers científics, i ser-ne els protagonistes durant unes hores.

A més, al CRAI de Sescelades s’organitza la sisena edició del taller d’activitats experimentals URV en col·laboració amb l’AEQT, on més de 1.500 alumnes dels darrers cursos de primària i secundària poden realitzar activitats senzilles i atractives que il·lustre diversos continguts científics.

Aquesta setmana ja ha començat la ruta científica Martí i Franquès, que recorre diversos espais de Tarragona.

Des d’aquest dilluns també s’està duent a terme la ruta científica Antoni de Martí i Franquès, una ruta teatralitzada que apropa la figura d’aquest químic català que tenia el seu laboratori a Tarragona.

D’altra banda durant aquest novembre continua el cicle “La ciència del vi” amb tallers sobre diferents disciplines científiques que tenen aquest producte com a fil conductor i en el que es tasten dos vins de la DO Tarragona, que col·labora amb la iniciativa. El cicle l’imparteixen investigadors i docents de la URV i el 13 de novembre li toca el torn a l’enòleg Toni Sànchez, que conduirà la xerrada “El vi, un plaer per als sentits”, a l’Espai Turisme de Tarragona.

La Setmana de la Ciència a Tarragona compta també amb les activitats que organitzen instituts de recerca, centres tecnològics, museus i fundacions, que completen completen una programació conjunta en la què s’hi poden trobar activitats variades i adreçades a tot tipus de públic.

Les activitats Ciència al Teatre i la ruta científica Antoni de Martí i Franquès tenen el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (Fecyt)Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.

A Catalunya, la Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca que ha arribat enguany a la 23a edició.

Podeu veure totes les activitats en aquest enllaç.