19/10/2017

Miquel Bruguera: “Inculquem a les noves generacions de metges el desig d’adquirir la millor formació”

Miquel Bruguera, a la dreta, va fer la lliçó inaugural del curs 2017-18.

La lliçó inaugural del curs 2017-18 de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, “La medicina catalana en el primer terç del segle XX”, que va fer el professor emèrit de Medicina de la Universitat de Barcelona Miquel Bruguera, va servir per repassar les fites més importants d’aquest àmbit a Catalunya: la modificació dels patrons d’assistència sanitària, l’aparició de les especialitats mèdiques i quirúrgiques, la creació de les primeres mútues i dels primers centres de recerca biomèdica, la consolidació d’escoles mèdiques i la introducció del català com a llengua de comunicació científica.

Bruguera va explicar als estudiants i professorat de la Facultat que “la responsabilitat dels metges que estem en exercici és passar el relleu a les noves generacions inculcant-los el desig d’adquirir la millor formació possible, que els permetrà ser útils a la societat i ser feliços exercint la professió de metge”. Bruguera també va destacar el paper de les facultats de Medicina en la recuperació del nivell d’excel·lència que aquesta disciplina havia assolit al primer terç del segle XX a Catalunya, abans que es veiés truncada per la Guerra Civil.

Va ser durant aquell període de principis del segle XX quan va exercir el doctor Alexandre Frias a la ciutat de Reus, on aquest 2017 se celebra l’Any Frias i on el metge va aconseguir reduir la taxa de mortalitat infantil, més que en qualsevol altre indret de l’Estat. La facultat va acollir al mes de juny una exposició itinerant sobre la seva figura.

Durant la inauguració del curs es van lliurar els premis Sant Lluc als treballs de fi de grau i de fi de màster, que atorga la Fundació Privada Universitària Sant Joan de Reus als ensenyaments de Nutrició Humana i Dietètica i Medicina, i la Fundació STS a l’ensenyament de Fisioteràpia.

Aya Bakiou va ser premiada pel seu treball de fi de grau de Nutrició Humana i Dietètica “Evolució de la ingesta alimentària en pacients intervinguts de gastrectomia vertical laparoscòpica”.

Guanyadora pel treball de fi de grau de Nutrició Humana i Dietètica.

Anna Isabel Pellicer va ser premiada pel treball de fi de grau de Medicina “Polymorphisms predisposing to Alzheimer’s disease also influence lipoprotein profile in patients with metabolic disturbances”.

Guanyadora pel treball de fi de grau de Medicina.

Mònica Aguiló i Joaquín Vicente Álvaro van ser premiats pel treball de fi de grau de Medicina “Gangli Sentinella en el Càncer de Mama”.

Premiats pel treball de fi de grau de Medicina.

El premi Dr. Rodrigo Miralles de recerca en Fisioteràpia va ser pel treball “Relación entre mochilas escolares y dolor musculoesquelético en niños y niñas de 8 a 10 años: estudio piloto observacional de casos y controles”, de Tania López, Marina Caparó i Sílvia Giné.

Guanyadores del premi Dr. Rodrigo Miralles de recerca en Fisioteràpia.

A més a més, la Fundació STS va reconèixer el millor treball de fi de grau de Fisioteràpia a Laura Benevelli, Lorena Ibor i Andrea Riera per “Prevalencia de trastornos temporomandibulares en estudiantes universitarios y su relación con el estrés y la ansiedad”. Van quedar finalistes Laura Menés i Sergio Pedraza pel treball “Relación Biomecánica entre la flexión de tronco y la apertura bucal. Estudio piloto”.

Lliurament del premi al millor treball de fi de grau de Fisioteràpia.
Finalistes al millor treball de fi de grau de Fisioteràpia.