20/09/2022

Mor Vadim Ivanovich Utkin, catedràtic de la Universitat Estatal d’Ohio i doctor Honoris Causa per la URV

Els seus resultats teòrics s'han aplicat en la indústria petroquímica i la metal·lúrgia i en la regulació de motors

Vadim Ivanovich Utkin va ser investit doctor Honoris Causa per la URV el 23 de novembre de 2011.

El doctor Honoris Causa per la URV, Vadim Ivanovich Utkin, ha mort aquest 18 de setembre als Estats Units a l’edat de 85 anys. Utkin, catedràtic als departaments d’Enginyeria Mecànica i Enginyeria Elèctrica de la Universitat Estatal d’Ohio (Estats Units), va investigar l’aplicació de la teoria de sistemes d’estructura variable en molts camps de l’enginyeria, que s’han aplicat en la indústria petroquímica i la metal·lúrgia i en la regulació de motors turbodièsel.

Utkin va ser investit doctor Honoris Causa per la URV el 23 de novembre de 2011, amb Luis Martínez Salamero com a padrí, qui en va destacar especialment la contribució a la recerca sobre els sistemes electromecànics i la precisió dels seus escrits. De fet, els investigadors del grup de recerca d’Automàtica i Electrònica Industrial (GAEI) de la URV han col·laborat amb Utkin en la recerca sobre el control de conmutadors electrònics de potència.

L’any 2009 va fer una estada de diversos mesos al Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la Universitat, on va contribuir a trobar la justificació analítica del comportament de determinats convertidors de potència. Els resultats de la recerca, en suma amb resultats anteriors, van obrir la via per consolidar el control en mode de lliscament en electrònica de potència com una eina robusta, fiable i fàcil de dissenyar.

Vadim Ivanovich Utkin va nèixer a Moscou l’any 1937 i entre 1973 i 1994 va dirigir el Laboratori de sistemes de Control Discontinu al seu país natal. Va ser llavors, un cop superada la Guerra Freda que havia dividit el món en dos blocs liderats pels Estats Units i per Rússia, que Utkin es va traslladar als Estats Units, on fins al 2002 va ocupar la càtedra Ford per a professors visitants distingits de la Universitat Estatal d’Ohio a Columbus.

L’any 1972 va ser distingit amb el Premi Lenin, la major distinció científica de l’antiga URSS, l’any 2003 va rebre la medalla Oldenburger de la Societat Americana d’Enginyers Mecànics i el 2005 el Premi Humboldt del govern alemany, entre d’altres.

Es pot recuperar la intervenció de Vadim Ivanovich Utkin, Luis Martínez Salamero i el rector d’aquell moment, Francesc Xavier Grau, a la pàgina sobre aquest doctor Honoris Causa per la URV.