28/11/2023

Neix el programa formatiu InWork-Inserlab per a persones amb necessitats educatives específiques

El projecte, que es presenta a futurs estudiants i empreses aquest 30 de novembre, impulsa la inserció laboral dels joves amb discapacitat intel·lectual, trastorn del desenvolupament i TEA

Graduació de la primera promoció d'Inserlab.

A partir del febrer del 2024, catorze joves començaran a formar part del projecte InWork-Inserlab de la URV, un programa formatiu per a persones amb necessitats especials que els prepararà per accedir al mercat laboral i facilitar-los la inserció laboral. “En molts casos existeixen prejudicis i una certa por de les empreses a l’hora de contractar personal que formi part d’aquests col·lectius”, explica Teresa Torres, professora coordinadora del curs. Per això les dificultats que han de superar en el món laboral, i també l’acadèmic, són sovint superiors.

Aquesta proposta pretén, doncs, ajudar a solucionar el problema existent formant a través de l’aprenentatge integrat en el treball. Es tracta d’una prova pilot que oferirà 150 hores de formació totalment gratuïta i que tindrà lloc de febrer a juny del 2024. “El programa ens permetrà comprovar si la metodologia emprada funciona. A més, esperem que aquesta iniciativa ajudi a trencar estereotips existents cap aquests col·lectius i crear cultures més inclusives en les empreses”, declara Teresa Torres.

La Fundació URV ja va impulsar fa cinc anys el projecte Inserlab. Ara, a través d’una subvenció del Fons Social Europeu s’ha obtingut el finançament necessari per engegar el nou programa formatiu InWork-Inserlab.

Tant Inserlab com InWork-Inserlab parteixen del mateix problema: els joves amb discapacitat tenen més dificultats per trobar feina. Ara bé, amb aquest nou projecte, s’amplia el col·lectiu al qual va dirigit, ja que a més d’estudiants amb discapacitat intel·lectual, també hi podran formar part persones amb trastorn del desenvolupament i trastorn de l’espectre autista. A més, InWork-Inserlab també s’enriqueix de la visió d’altres universitats i sistemes educatius i col·labora amb universitats d’Itàlia i Finlàndia.

Presentació de l’InWork-Inserlab, dijous 30 de novembre

El dijous 30 de novembre tindrà lloc la presentació del programa formatiu InWork-Inserlab a la sala de vistes del campus Catalunya (Av. Catalunya, 35, Tarragona), on s’explicarà la proposta als futurs estudiants, famílies, entitats i empreses que vulguin col·laborar-hi. Les inscripcions per apuntar-se al programa estan encara obertes, tot i que la majoria de les places ja estan cobertes.

Aprenentatge aplicat al treball

Pel que fa als continguts teòrics, les classes aniran dirigides a obtenir competències digitals i eines essencials per treballar. Per exemple, el programa inclourà una assignatura en la qual els docents proporcionaran als alumnes formació sobre aplicacions mòbils perquè puguin aplicar els coneixements quan els contracti una empresa. Un dels reptes que es planteja aquest nou projecte és la introducció de l’ús de la intel·ligència artificial com a eina útil per al dia a dia laboral. Pel que fa a la part pràctica, els estudiants hauran de realitzar projectes en col·laboració amb empreses a través del programa d’Aprenentatge Servei per aconseguir el títol del curs, acreditat per la Fundació URV.

El projecte Inserlab, premiat

El programa formatiu Inserlab va rebre el segon premi dels SMILE Awards on Diversity 2023 dins el marc de les jornades SMILE Final Symposium, celebrades a Barcelona el passat 16 de novembre. Aquest esdeveniment reuneix projectes europeus que fan xarxa amb universitats impulsores de programes inclusius. L’entrega dels guardons pretén donar visibilitat a la forma en la qual les universitats estan abordant la diversitat i la inclusió. Part dels integrants del programa formatiu van assistir-hi per explicar la proposta que van engegar ara ja fa 5 anys.

Teresa Torres explica que aquest premi suposa una satisfacció personal per la feina feta. “El nostre col·lectiu és el més desafavorit de tots, i premis com aquests són una manera de donar-nos a conèixer i trobar persones que vulguin col·laborar amb nosaltres”, expressa Torres.