11/12/2018

Nou projecte per trobar un algoritme matemàtic que ajudi a diagnosticar el trastorn bipolar

Bipogent 2 es posarà en marxa el gener i el coordinarà la investigadora Elisabet Vilella, directora de Recerca de l’Hospital Universitari Institut Pere Mata i professora de la Universitat Rovira i Virgili

Elisabet Vilella coordinarà aquest projecte.

A Catalunya hi ha més de 100.000 persones que pateixen el trastorn bipolar, una malaltia psiquiàtrica greu que afecta els mecanismes que regulen l’estat d’ànim. No es coneix exactament la causa que desencadena la malaltia però se sap que té una important base genètica que predisposa a l’individu a manifestar-la.

Per ajudar els psiquiatres a diagnosticar amb més certesa el trastorn bipolar, el proper mes de gener es posarà en marxa el projecte Bipogent 2 amb l’objectiu de trobar un algoritme o fórmula matemàtica que faciliti aquesta diagnosi. Cal tenir en compte que aquesta malaltia, sobretot en les primeres fases, es pot confondre amb la depressió i amb l’esquizofrènia. Tenint en compte que els tractaments i les intervencions són diferents en les tres afectacions, és important per als professionals tenir les eines per saber amb màxima certesa quin és el trastorn que la persona pateix.

Elisabet Vilella, directora de Recerca de l’Hospital Universitari Institut Pere Mata i professora de la Universitat Rovira i Virgili, coordinarà el projecte en què també participen l’Hospital Clínic de Barcelona i la Fundació FIDMAG. Per tirar endavant aquest treball de recerca, cadascun dels tres centres participants ha d’aportar 200 voluntaris, 100 de les quals han de ser persones amb trastorn bipolar i les altres 100 persones han de ser persones sanes per al grup de control. La recerca científica necessita col·laboradors voluntaris que vulguin participar en grups control, necessaris per comparar resultats de proves científiques. Principalment es necessiten homes entre 18 i 60 anys.

Per a poder trobar l’algoritme o fórmula els investigadors utilitzaran les dades recollides en el projecte en què cada participant és avaluat per un psiquiatre i un psicòleg per a recollir informació del funcionament del cervell. Els participants també han de donar sang per a poder aïllar l’ADN i fer les anàlisis genètiques i, finalment, s’han de fer una ressonància magnètica cranial d’alta resolució. Amb tota aquesta informació els investigadors esperen trobar un algoritme de suport al diagnòstic, que ajudaria molt als psiquiatres.

Es tracta d’un estudi  pioner que pot tenir un gran impacte per la seva utilitat en la pràctica clínica i que ha rebut finançament de l’Instituto de Salud Carlos III (Ministerio de Economía, Industria y Competitividad) amb més de 80.000 euros per a cada centre.