06/11/2018

La nova acció d’URVIART al campus Terres de l’Ebre explora el paisatge a través de la fotografia

La proposta es complementa i interrelaciona amb la projecció de les millors pel·lícules i documentals premiats a la segona edició del Terres Travel Festival

Estudiants del campus Terres de l'Ebre intervenint en la nova acció d'URVIART.

El paisatge captiva, inspira i fomenta la creativitat i cada vegada s’imposa més la tendència de fotografiar-lo i embellir-lo a través de filtres i manipulacions fotogràfiques. Aquest és el nou tema que explora una nova intervenció d’URVIART, la proposta de creació col·lectiva ideada per l’arquitecta Cristina Bestratén i que coordina la responsable del campus Extens de la URV a Tortosa, Núria Gil. Es tracta de l’acció 11 i el títol és una pregunta que en realitat vol ser una interpel·lació: Vols canviar el paisatge?  La proposta s’ha fusionat amb un altre projecte, únic a l’Estat espanyol, que gira al voltant del paisatge i la màgia de viatjar: el festival internacional Terres Travel Festival, impulsat per la productora Filmsnòmades i diverses institucions del territori. Així al vestíbul del campus Terres de l’Ebre comparteixen espai des del dilluns 5 de novembre fins al divendres 21 de desembre, la intervenció de Bestratén i les projeccions d’una selecció de documentals originals presentats al Terres Travel Festival a través de tres monitors i una pantalla.

Cristina Bestratén mirant per un dels binoculars de la nova acció d’URVIART.

Concretament, la proposta de Bestratén inclou deu fotografies en format DIN-A2 extretes de diferents fotogrames dels documentals projectats en aquest festival que es va celebrar a Tortosa el passat mes d’abril. “Tot són imatges de paisatges de Catalunya i he buscat la diversitat: tenim paisatges del delta de l’Ebre, de muntanya, de costa, de ciutat”, especifica Bestratén.

En aquesta ocasió la manera d’intervenir en el projecte és modificant les fotografies triades “sense prejudicis”, a través de filtres transparents on els participants –la comunitat universitària en general i les persones que visiten el campus per motius diversos- poden esborrar el que no els agradi d’aquell paisatge o afegir-hi elements nous amb un retolador permanent. L’efecte dels canvis proposats es pot veure a través d’una lent binocular i amb el filtre o filtres superposats a la imatge. Un mateix paisatge pot tenir cap, una o múltiples intervencions. “La idea és que manipulen els paisatges per sentir-los més seus, més habitables, més bonics, però al mateix temps pensin perquè els han volgut canviar”, argumenta l’autora, tot precisant que “ens podem trobar que alguns paisatges més idíl·lics no seran manipulats i d’altres en canvi ho seran molt”.

Una de les pantalles que comparteixen espai amb URVIART

“Creiem que les dos intervencions es complementen i es reforcen mútuament. Ajuden també a reflexionar sobre el valor que donem al paisatge, la seua preservació i al nostre entorn”, assenyala per la seua banda, la responsable del Campus Extens de la URV a Tortosa, Núria Gil. De fet, el Travel Terres Festival, un certamen especialitzat en l’audiovisual turístic, de paisatge i de viatges, té entre els seus objectius posar en valor els criteris del turisme sostenible com una forma de desenvolupament econòmic local respectuosa amb l’entorn. Concretament, es projectaran una vintena de documentals seleccionats, entre els quals hi ha els principals guardonats com ara The route of fate, de l’Agència Catalana de Turisme i dirigit per Román Parrado, i la pel·lícula documental Tubbataha, a national pleasure, del director filipí Don Falsario. Han rebut el Grand Prix i Premi Terres de l’Ebre, respectivament. El primer premia la millor producció del festival i el segon és la producció que millor il·lustra el concepte sostenibilitat.