02/04/2024

NT Sensors, de la URV als cinc continents

Aquesta empresa derivada, consolidada arreu del món després de 15 anys de vida, se centra actualment en instruments automàtics per mesurar la concentració de nitrats

Un equip portàtil per a fer mesures de la qualitat de l’aigua

L’empresa NT Sensors, fundada fa 15 anys com a derivada de la Universitat Rovira i Virgili, està plenament consolidada en el mercat mundial de l’anàlisi d’aigües. Exporta la major part dels seus productes, sobretot a Europa però també a Amèrica del Nord i del Sud (Estats Units, Canadà, Xile, Brasil, Equador…) i a països com ara Austràlia i Indonèsia. “És un orgull exportar la tecnologia de la URV, de Tarragona, a fora, arreu del món, és el nostre segell”, afirma Cristina Cid, director general de l’empresa i una de les cofundadores.

L’última innovació és el desenvolupament d’instruments automàtics que mesuren a temps real la concentració de nitrats al sòl en diferents contextos agrícoles. Aquest avenç permet als agricultors ajustar de manera precisa la fertilització nitrogenada i optimitzar el regadiu, reduint així el risc de contaminació. “Les zones vulnerables al nitrogen requereixen una gestió eficient del seu ús agrícola per controlar i reduir les emissions de nitrats al medi ambient. En aquest sentit, les tecnologies de monitoratge i mesura de nitrats són essencials per avaluar i gestionar aquest impacte ambiental”, assegura Cristina Cid. A mes, el context normatiu, amb una legislació que estableix criteris estrictes pel que fa a la delimitació de les zones vulnerables i les mesures a prendre per reduir la contaminació, fa que sigui molt avantatjós disposar d’equips automàtics per a la mesura precisa dels nitrats.

Optimitzar el reg i reduir la contaminació

A més dels sensors de nitrats a temps real, els nous equips automàtics inclouen sistemes de regadiu intel·ligents que permeten optimitzar l’aplicació d’aigua i fertilitzants, assegurant una distribució eficient dels nutrients i minimitzant les pèrdues de nitrats per escorrentia o percolació. Aquests equips també disposen d’estacions de monitoratge ambiental, dissenyades per a la vigilància continuada de la qualitat de l’aigua. Amb sensors de nitrats integrats, permeten detectar i quantificar les concentracions de nitrats en rius, rieres i aqüífers, facilitant la presa de decisions en matèria de gestió de recursos hídrics i protecció del medi ambient.

En resum, segons Cristina Cid, l’objectiu de l’empresa “és proporcionar tecnologies innovadores i fiables que compleixin amb els estàndards de qualitat i precisió requerits per la normativa espanyola i europea i adaptades a les necessitats específiques dels agricultors i els gestors ambientals”. “Es tracta de contribuir a una gestió sostenible del nitrogen i a la preservació dels recursos naturals”, sentencia.

La presentació d’un producte a les noves instal·lacions de NT Sensors a Vila-seca

Des de la seva fundació fa 15 anys com a spin-off de la URV, NT Sensors ha estat pionera en l’oferta de solucions d’anàlisi de la qualitat de l’aigua i del control de paràmetres iònics en tot tipus de mostres líquides, ràpides i econòmiques, amb l’ús de la nanotecnologia com a eina principal, que han estat adoptades en més de 50 països d’arreu del món. Els clients habituals de NT Sensors provenen del món de l’agricultura, de les potabilitzadores d’aigua, dels processos industrials i dels centres d’investigació. En total, són catorze els diferents models de sensors que l’empresa té al mercat. Actualment, els esforços de l’empresa estan molt centrats en consolidar el pla comercial per portar aquesta tecnologia a tot arreu on faci falta.

El president del Consell d’Administració és el professor emèrit del Departament de Química Analítica i Química Orgànica de la URV Xavier Rius, satisfet amb què una empresa sorgida de la URV no només s’hagi consolidat, sinó que s’hagi convertit en un referent a nivell internacional, fet que demostra, segons afirma, que el talent i els projectes de la universitat tenen recorregut i viabilitat, i reverteixen en la societat. “És un exemple d’èxit del qual aprendre, però cal tenir en compte que ha costat molt arribar fins aquí, no és fàcil”, assegura. Com a mostra del creixement de l’empresa, acaben de canviar les instal·lacions del Catllar per unes de més àmplies i modernes a Vila-seca.