18/11/2019

Núria Amigó rep el Premi a la Innovació de la Fundació Alberto Elzaburu

La directora de l'empresa derivada de la URV i l'IISPV, Biosfer Teslab, ha estat reconeguda pel seu esforç en la patent d'un nou mètode per a la caracterització de lipoproteïnes

La Fundació Alberto Elzaburu ha atorgat el  Premi a la Innovació d’enguany a Núria Amigó  l’emprenedora de 35 anys que ha estat una de les qui han patentat el “Mètode per a la caracterització de les lipoproteïnes”. Amigó és la directora de l’empresa derivada de la URV i l’IISPV Biosfer Teslab i acaba de rebre quest premi  que reconeix l’esforç dels joves emprenedors i investigadors i posa en valor la intensa tasca d’investigació que es porta a terme a l’Estat espanyol.

La invenció que han patentat consisteix en un mètode analític per avaluar amb més precisió les fraccions de colesterol HDL i LDL i d’aquesta manera, poder avaluar el risc de patir un accident cardiovascular. D’acord amb el mètode de la invenció, les lipoproteïnes presents a la mostra s’identifiquen i es caracteritzen determinant la intensitat, el desplaçament químic, l’amplada i el coeficient de difusió dels senyals de lipoproteïnes associades.

Aquest premi , que lliura la la Fundació Alberto Elzaburu, reconeix cada any l’esforç dels investigadors i innovadors espanyols menors de 40 anys que hagin sabut explotar comercialment les seves invencions. Té una dotació  de 6.000 euros i una escultura dissenyada per l’arquitecte Ignacio Vicens.

Premi a una jove carrera emprenedora

Núria Amigó (Reus, 1984) és llicenciada en física i doctora en enginyeria biomèdica, cofundadora i actual CEO de l’empresa Biosfer Teslab una spin-off de la Universitat Rovira i Virgili institució amb qui col·labora amb estudiants de diferents graus i màsters en formació i amb el doctorat industrial. És llicenciada en Física per la Universitat de Barcelona (2009), Màster en Biofísica per la UB (2010) i Doctora en Enginyeria Biomèdica per la Universitat Rovira i Virgili. Ha realitzat una estada al Parc Científic de Barcelona, a la Plataforma de Cristal·lografia de Difracció de Rajos X i ha treballat com a col·laboradora en investigació en Biofísica i Xarxes Neuronals a la Universitat de Barcelona (2009-2010)  on va realitzar una estada al Weizmann Institute of Science (Rehovot, Israel) al Departament de Física de Sistemes Complexos. Durant urant els estudis de doctorat, ha realitzat una estança com a investigadora al Brigham and Women’s Hospital / Harvard Medical School (Boston, USA).

L’empresa està participada per Laboratoris Rubió, que opera en el sector de la diagnosi in vitro de malaltia cardio-metabòlica. Biosfer, sota el lideratge d’Amigó, ha aconseguit consolidar-se a través del creixement empresarial i la captació de fons per al desenvolupament en diverses convocatòries competitives tant nacionals com internacionals. D’altra banda, Núria Amigó ha estat premiada com a part de Biosfer Teslab per l’acceleradora francesa “The Big Booster”, participant en un programa emparat per MassChallenge a la capital de l’R+D en el sector salut als EUA (Boston) i en Xina (Shenzen i Xangai), i ha rebut el premi al Talent Jove Acadèmic atorgat per la fundació catalana Gresol.