28/01/2021

Pere Aragonès: “La Vall de l’Hidrogen Verd Catalunya Sud té totes les característiques del que el país necessita”

La plataforma, amb el lideratge de la URV, presenta el projecte de transició energètica del territori al vicepresident de la Generalitat, que garanteix el màxim suport del govern català

Reunió amb vicepresident de la Generalitat a la URV per presentar el projecte de la Vall de l'Hidrogen Verd

La Plataforma Hidrogen Verd Catalunya Sud ha presentat aquest dimecres el projecte al vicepresident de la Generalitat, Pere Aragonès, que hi ha mostrat al màxim suport i ha garantit recursos per a una iniciativa que, en paraules seves, “té totes les característiques del que necessita Catalunya” i “pot liderar la transformació que s’anirà produint a tota Europa”.

Segons Aragonès, el Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre reuneixen tots els requisits per ser la Vall de l’Hidrogen Verd del sud d’Europa, per la capacitat d’especialització industrial, “pel potencial energètic, per les aliances amb els centres de recerca i transferència de coneixement i amb les administracions, i per les capacitats pròpies del territori”.

L’acte, celebrat a la Facultat de Química de la Universitat Rovira i Virgili, ha comptat amb la presència dels màxims representants de les institucions que impulsen el projecte, al costat de la URV que el coordina, i que ha de conduir el territori cap a la transició energètica. Ha estat seguit de manera telemàtica per prop d’un centenar de representants de les entitats i empreses que en formen part.

El coordinador de la plataforma, Jordi Cartanyà, ha fet la presentació al vicepresident Aragonès, al qual ha detallat les característiques d’un projecte que ha de portar a la descarbonització i a la consolidació de l’hidrogen verd, aquell que s’obté a partir de fonts renovables, com a vector energètic del territori per afrontar el repte climàtic i activar una nova economia verda que generi prosperitat i porti cap un societat energèticament neutra i sostenible. Cartanyà ha posat èmfasi en el risc que comportaria que el país no pugés al tren de l’hidrogen verd, un fet que l’allunyaria de la competitivitat, la transformació econòmica i la sostenibilitat que la Unió Europea s’ha marcat com a objectiu per al 2050.

El vicepresident de la Generalitat, Pere Aragonès, ha reiterat que el projecte de la Vall de l’Hidrogen Verd Catalunya Sud “és paradigmàtic” del que es vol per Catalunya, un país que, segons Aragonès, ha de ser resilient i incorporat plenament als reptes globals: “volem prosperar, volem generar llocs de treball de qualitat i assegurar la igualtat d’oportunitats, i aquest projecte hi ajudarà”.

El procés de descarbonització, una “aposta guanyadora” pel territori

“És en moments de tanta dificultat que projectes transformadors com aquest aporten optimisme i esperança, i demostren la capacitat de Catalunya per aprofitar una crisi per tirar endavant un procés transformador”, diu Aragonès. El vicepresident de la Generalitat ha afirmat que és aquest procés el que assegurarà el futur del complex petroquímic de Tarragona, “una de les joies de la corona de la indústria del país”, que ha de passar forçosament per la descarbonització. “És un dels projectes que pot ser més transformador i que aixeca més expectatives. És una aposta guanyadora. Hi estem absolutament implicats i teniu tot el nostre suport. Ens hi hem de posar amb tota la il·lusió i totes les aliances”, ha subratllat.

El vicepresident Aragonès ha agraït a la URV el paper jugat en la posada en marxa de la plataforma i per la seva “vocació de servei públic”. En aquest sentit, la rectora de la URV, María José Figueras, ha destacat la funció de “motor del desenvolupament econòmic, social i cultural” que ha de tenir la universitat i que ara li ha servit per encapçalar un projecte que considera “clau” en un territori que sempre ha estat generador d’energia i que ara necessita caminar cap a la descarbonització i la sostenibilitat.

Pere Aragonès signa el llibre d'honor de la URV
El vicepresident de la Generalitat, Pere Aragonès, va aprofitar l’ocasió per signar el llibre d’honor de la Universitat Rovira i Virgili

La rectora ha agraït a Aragonès el suport de la Generalitat que, segons assegura, enfortirà el projecte. Figueras ha valorat que la URV trobés de seguida l’aliança de l’ICIQ, l’IREC i EURECAT per donar força a la iniciativa i ha agraït la confiança de les institucions que hi col·laboren. “Tot i això, no en som l’actor principal, ho són les empreses i la indústria”, ha afirmat Figueras, satisfeta que un centenar d’agents del territori i una trentena de projectes dotin de múscul la plataforma.

Les altres personalitats presents a l’acte, la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó; l’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà; el regidor de Medi Ambient de Reus, Daniel Rubio; el president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, i el president de l’AEQT, Rubén Folgado, han exposat el paper i el compromís de les seves institucions en el projecte, n’han valorat la transversalitat i han destacat que és una oportunitat clau en els objectius de transformació industrial, d’equilibri territorial i de transició energètica.