27/05/2025
La introducció de la simulació en nutrició i l’aplicació del programa d’APS a Infermeria, premis del Consell Social a la Qualitat Docent
Verònica Luque, de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, és la guanyadora de la modalitat individual i un equip d’Infermeria, de la col·lectiva

Verònica Luque, de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, és la guanyadora de la modalitat individual i un equip d’Infermeria, de la col·lectiva
El Consell Social ha concedit les dues modalitats dels premis a la Qualitat Docent 2025 a dos projectes relacionats amb la salut. Per una banda, Verònica Luque, de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, ha guanyat en la modalitat individual amb el projecte “Incorporació de la Simulació en Nutrició Enteral en el Grau en Nutrició Humana i Dietètica”, mentre que un equip de la Facultat d’Infermeria s’ha endut el premi en la modalitat col·lectiva per “Potenciant la formació d’Infermeria a través de l’Aprenentatge Servei (APS): una experiència d’impacte”. Els premis del Consell Social han rebut aquest any el suport de la Diputació de Tarragona.
La implementació de pràctiques per a l’adquisició de competències professionals al Grau en Nutrició Humana i Dietètica que simulin les experiències clíniques és, segons Verònica Luque, especialment necessària, ja que en nutrició artificial existeixen evidències que els tallers de simulació incrementen els coneixements i les habilitats dels estudiants universitaris de nutrició.
A més, tal i com recorda Luque en la justificació del projecte, la URV disposa d´un centre de simulació per a la formació en salut que fins ara no ha estat utilitzat per a l’entrenament de tècniques de nutrició artificial i que podria ser de gran utilitat per a la millora de les competències relacionades amb l’administració de la nutrició enteral, és a dir, la nutrició a través de sonda. Luque assegura que l’objectiu del projecte és “reduir la bretxa educativa entre els aspectes teòrics i la pràctica real quant al maneig dels equips de nutrició enteral”.

Per altra banda, el projecte d’APS en Infermeria de l’Adult té com a propòsit fomentar la humanització de les cures mitjançant la interacció directa dels estudiants amb pacients no institucionalitzats, és a dir, els que no estan en contacte amb residències sanitàries o centres de rehabilitació. Aquesta experiència afavoreix l’empatia i el compromís amb la realitat de les malalties cròniques, alhora que dona visibilitat i reconeixement a les associacions de pacients tant dins la URV com en l’àmbit extern.
L’APS ha integrat l’aprenentatge acadèmic amb un servei comunitari de valor, oferint una experiència formativa única. Els estudiants participen en entrevistes semiestructurades amb voluntaris d’associacions de pacients, dissenyades conjuntament amb el professorat i les entitats col·laboradores. Aquest contacte directe els permet aprofundir en el coneixement de les malalties des d’una perspectiva personal, humana i realista.
El projecte, que ha implicat 242 estudiants, l’ha tirat endavant un equip de la Facultat d’Infermeria format per Eva de Mingo Fernández, Carmen Ortega Segura, Raúl González Jauregui, Ilga Ruschak, Montserrat Querol García, Judit Borrull Llop, Roger Pagès Nebot, Dúnia Strens, Pablo Espín Aguadé, Lídia Díaz Casanova, Montserrat Bermejo González, Rafael Becerra Bazán, Albert Monterde Estrada, Raimon Herraiz Pujol i Laura Parrilla Berdún.
