11/11/2021

Representants d’onze universitats europees es troben a la URV per abordar les competències del graduat del futur

Més de 120 membres dels equips de govern, investigadors, personal d’administració i serveis i estudiants es reuniran a la URV en una de les dues trobades anuals del consorci Aurora. Prèviament un grup de 30 universitaris prendran part en una sessió per definir com es pot garantir una experiència internacional rellevant

La darrera trobada presencial d'Autora es va fer a Amsterdam el 2019.

Formar una nova generació a Europa de persones capaces de cooperar entre fronteres, disciplines i llengües, innovadores i preparades per afrontar els reptes socials que venen. Aquest és un dels grans objectius de la xarxa Aurora i un dels principals aspectes que centrarà la trobada que tindrà lloc a la Universitat Rovira i Virgili (URV) aquest proper dimarts i dimecres, la primera trobada presencial que s’organitza des de 2019. Seran jornades durant les quals es trobaran més de 120 representants de la URV i de deu universitats europees més que formen part del consorci: Vrije Universiteit Amsterdam (Països Baixos); Háskóli Íslands (Islàndia); Universität Duisburg-Essen (Alemanya); Universität Innsbruck (Àustria); Università degli Studi Di Napoli Federico II (Itàlia); Univerzita Palackého v Olomouci (República Txeca); Handelshøjskolen i København (Dinamarca); University of East Anglia (Regne Unit), Aberdeen (Escòcia) i Grenoble (França). Entre totes sumen prop de 300.000 estudiants i 31.000 professors, personal investigador, tècnic i administratiu.

Aquestes universitats europees formen un multicampus transnacional que ha de proposar solucions als nous reptes socials i ambientals a través de la recerca, la docència i la divulgació. Per això, cal combinar programes i disciplines a partir de quatre eixos: Sostenibilitat i canvi climàtic; Societat digital i ciutadania global; Salut i benestar; i Cultura: diversitat i identitat. Aquesta tasca ja ha començat amb la impartició d’assignatures i cursos entre les diferents universitats i també amb la posada en marxa de les mobilitats Aurora per a estudiants, el col·lectiu docent i investigador i el personal administratiu. L’objectiu és que la meitat dels i les estudiants puguin tenir una experiència internacional Aurora mentre cursen els seus estudis.

Durant els dos dies de la trobada bianual s’organitzaran sessions plenàries per tractar els temes centrals, com ara la internacionalització del currículum i la creació d’un campus virtual, a través del qual els estudiants Aurora podran matricular-se directament en assignatures disponibles dins de la xarxa. L’altre tema destacat és de completar el marc de competències Aurora, en el qual es detallaran les competències (“soft skills”) addicionals que el mercat laboral esperarà trobar en les i els graduats del futur. També se celebraran sessions de treball paral·leles dels paquets de treball específics. La major part d’aquestes reunions es faran al Paranimf del Rectorat.

Trobada d’estudiants el cap de setmana

Com a activitat prèvia a la celebració de la Bianual d’Aurora, a partir d’aquest dissabte i fins dilluns al migdia 30 estudiants de les diferents universitats de la xarxa es reuniran al campus Catalunya per participar en l’Aurora Design Thinking Jam. Durant dos dies i mig participaran en sessions de treball molt intensius per definir com ha de ser una experiència d’internacionalització rellevant. Buscaran respostes a la pregunta: Què poden fer les universitats per garantir que el col·lectiu d’estudiants tinguin com a mínim una experiència internacional com a part dels seus estudis? Els resultats d’aquesta tasca es presentaran dimarts al matí, durant la celebració de la Bianual.

Un multi-campus europeu

Aurora és  un  projecte  de  multicampus en l’àmbit europeu que es va iniciar el 2016 amb la creació del consorci. Al 2020, en el marc del  programa Erasmus+,  la  Comissió Europea  (CE)  va  escollir el projecte com una de les 41 aliances de la iniciativa “Universitats Europees” que es crearan a la Unió Europea fins al 2024. Aquest programa pretén que a llarg termini els i les estudiants obtinguin un títol combinant estudis en diversos països alhora que es contribueix a fomentar la competitivitat internacional de les universitats que formen part de la iniciativa.

Aquest consorci europeu pretén ampliar l’oferta d’estudis i de pràctiques dins d’una xarxa de nou universitats sòcies i, en la primera fase 2020-2023, enfocar l’oferta creant quatre àrees estratègiques transversals d’Aurora (Sostenibilitat i Canvi Climàtic, Societat Digital i Ciutadania Global, Salut i Benestar, Cultura: Diversitat i Identitat), a més de  promocionar l’objectiu principal del projecte, de fomentar l’emprenedoria i innovació social, a més de la recerca i aprenentatge servei. S’està creant un campus virtual, a través del qual estudiants de la xarxa poden matricular-se a cursos i assignatures a qualsevol universitat de la xarxa, rebre resultats de les avaluacions directament, i acreditar-se sense passar per un procés de convalidació.