• Prova la cerca avançada
  • Cerca
  • Diari Digital
  • Sala de premsa
  • Subscriu-te als butlletins de la URV
  • Agenda
    • Català
    • Español
    • English
  • Cerca

Diari digital de la URV -

  • Diari Digital
  • Sala de premsa
Menu
  • Portada
  • Recerca
  • Docència
  • Institució
  • Vida al campus
  • Comunitat URV
  • Més categories
Prova la cerca avançada
  • Subscriu-te als butlletins de la URV
  • Agenda
  • Català
  • Español
  • English
22/06/2023

Una ruta literària per Tarragona recorda tretze escriptores

Josepa Massanés, Olga Xirinacs o Maria Aurèlia Capmany són algunes de les autores que han projectat la ciutat a les seves obres. La iniciativa ha rebut els ajuts pont del Consell Social i l'Institut de Ciències de l'Educació de la URV

Un grup de persones realitzant una de les rutes de "Veus de dona"

Josepa Massanés, Olga Xirinacs o Maria Aurèlia Capmany són algunes de les autores que han projectat la ciutat a les seves obres. La iniciativa ha rebut els ajuts pont del Consell Social i l'Institut de Ciències de l'Educació de la URV

“Veus de dona” és el nom que rep una proposta educativa impulsada per un equip de professionals d’ensenyament secundari i que s’ha desenvolupat en col·laboració de la URV. Consisteix en una ruta literària virtual i presencial per Tarragona en veu femenina. D’aquesta manera, pretén fer descobrir la literatura de tretze escriptores que han situat la ciutat al mapa literari projectant-la a les seves obres.

“La iniciativa neix de la voluntat d’apropar la literatura als alumnes de secundària i batxillerat i de fer-los viure la literatura per tal que sigui recordada”, apunten des del grup de treball. Amb la intenció de “reivindicar la veu de les dones perquè no caigui en l’oblit”, subratllen també la importància del patrimoni literari que té Tarragona gràcies a la tasca de les escriptores.

La URV ha col·laborat en aquesta iniciativa impulsada per cinc instituts del Tarragonès, l’Associació de Professionals i Estudiosos en Llengua i Literatura Catalanes (APELLC) i l’Escola Oficial d’Idiomes (EOI). La catedràtica Carme Oriol, del Departament de Filologia Catalana de la Universitat, forma part del grup de treball, i la proposta ha estat seleccionada en la darrera convocatòria dels Ajuts pont per a projectes educatius que atorga el Consell Social i l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV.

Josepa Massanés, Olga Xirinacs o Maria Aurèlia Capmany són alguns noms que conformen la llista de les tretze autores, on també apareixen persones vinculades a la Universitat com les professores Montserrat Palau o Margarida Aritzeta. En el projecte es despleguen diferents propostes de rutes en funció de la durada i dels llocs. Conté 42 espais geolocalitzats al Google Maps, un centenar de textos, propostes didàctiques per a diferents nivells amb el corresponent solucionari, textos llegits per les mateixes escriptores i pels alumnes dels centres implicats, etc. És un repositori de rutes que compten amb diversos indrets de la ciutat com el Balcó del Mediterrani, l’Amfiteatre, el Serrallo o la Catedral. “És una manera de treure la literatura al carrer, que sigui viscuda i passejada més enllà de les aules”, remarca Anna Gispert, presidenta de l’APELLC.

“Veus de dona” té diferents propostes de rutes

La iniciativa va sorgir el curs 2020-2021 i a partir de llavors ha anat evolucionant amb la incorporació de més centres educatius en el projecte, la traducció de textos que duu a terme l’EOI, així com obrir la ruta al públic general. “Veus de dona” també s’ha vinculat a la creació de quatre itineraris poètics en quatre parcs de la ciutat, amb el projecte europeu Women’s Legacy que vol visibilitzar el treball de les dones en tots els camps de la ciència, en l’app RuTIC impulsada per la Universitat de València i el grup de Geografies literàries 3.0.

A banda de continuar realitzant les rutes, una de les propostes que contemplen per donar continuïtat al projecte és la col·locació de codis QR als llocs emblemàtics per accedir als textos i a la informació de les escriptores.

“És una satisfacció i un guany per a Tarragona, és veure la ciutat d’una altra manera. A través de la literatura també es fa cultura”, afegeix Gispert. Tots els recursos del projecte com informació de les rutes, el repositori de textos o continguts audiovisuals preparats per alumnes, es poden trobar en la pàgina web del projecte. Amb aquest lloc web, qualsevol persona pot fer alguna de les rutes proposades.

Print Friendly, PDF & Email
Arxivat a: Consell Social, Cultura, Departament de Filologia Catalana, Facultat de Lletres, Preuniversitaris, Societat i cultura
Més notícies de: Institut de Ciències de l’Educació

Comenta Cancel·la les respostes

*

*

Comparteix

Sobre el mateix tema

  • Els cinc finalistes del Concurs de Joves Solistes de l’Orquestra de la URV actuaran davant del jurat i del públic aquest 17 de juny
  • El Bunker, la iniciativa de l’Aula de Teatre de la URV, surt al carrer amb instal·lacions plàstiques i accions escèniques
  • The Armed Man: a Mass for Peace, de Karl Jenkins, s’escolta per primera vegada a Tarragona
Universitat Rovira i Virgili
  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • LinkedIn
  • Instagram

Gabinet de Comunicació i Màrqueting

Edifici del rectorat
C. de l'Escorxador, s/n
43003 Tarragona

redaccio@urv.cat 977 297 975

  • Mapa del web
  • Privacitat
  • Nota legal
  • Política de cookies

Ajudeu-nos a millorar