17/09/2015

Sánchez Cervelló és l’autor d’un llibre sobre el carlisme a la frontera de Catalunya, València i Aragó

L'obra contribueix a pal·liar l'escassa informació que encara es té sobre els conflictes del segle XIX i primera meitat del XX a la zona. La presentació és dijous, 17 de setembre a les 19 h. a l'Aula Magna del campus Terres de l'Ebre, a Tortosa

L'autor, Josep Sànchez Cervelló.

El catedràtic d’Història Contemporània i degà de la Facultat de Lletres de la Universitat Rovira i Virgili, Josep Sánchez Cervelló (Flix, 1958) ha escrit  “Les guerres napoleònica i carlistes a la frontera de Catalunya, el País Valencià i Aragó (1808-1936)”, el seu últim llibre.

Editat per Onada Edicions (2015), vol contribuir a pal·liar l’escassa informació que encara es té sobre els conflictes del segle XIX i la primera meitat del segle XX a la zona delimitada pel Baix Aragó, les Terres de l’Ebre, el nord de Castelló, que formava part de l’antiga diòcesi de Tortosa i el Priorat. “Un territori que tradicionalment ha estat mal estudiat perquè el seu àmbit no és ni provincial ni autonòmic i part del qual fins al segle XX no va pertànyer mai a la Capitania General de Catalunya, sinó a la d’Aragó, València o Maestrat”, argumenta Sánchez Cervelló, tot assenyalant que per això en alguns llibres d’història aquesta zona apareix com un territori sense carlistes.

Hi ha diversos estudis d’historiadors locals al voltant del carlisme en aquesta zona, però el nou llibre de l’historiador ofereix una visió genèrica d’un espai insurgent, allunyat dels centres de decisió i poder; i durant un període que va des de la guerra per la Independència fins l’inici de la Guerra Civil, perquè durant aquest temps va ser escenari de cruents enfrontaments per la seua posició estratègica: hi conflueixen les comunicacions amb el centre de la Península i la zona de Llevant. El llibre també inclou 12 biografies sobre líders carlins entre aquesta zona, entre els quals hi ha Ramon Cabrera o el polític tortosí, Joaquín Bau, que segons el llibre va participar en l’alçament militar del 1936 contra la República a la demarcació de Tarragona i a la de Castelló.

En la presentació del llibre intervenen, a més del mateix Sánchez Cervelló, l’historiador Roc Salvadó, professor de la UNED a Tortosa, i la professora del Departament d’Història i Història de l’Art Núria Gil, responsable de l’Antena Cultural Tortosa de la URV, Aquesta entitat ha estat l’organitzadora de l’acte, que ha comptat amb el suport d’Onada Edicions de Benicarló, l’Ajuntament de la ciutat i la Diputació de Tarragona.