27/01/2016

Seminari sobre les narratives del franquisme en el segle XXI

El Seminari Postmemòria del franquisme: representacions contemporànies al cinema, la literatura i els mitjans de comunicació té lloc el dijous 28 de gener al campus Catalunya. Organitzat pel grup de recerca en Comunicació Asterisc, s'hi analitzen les pràctiques audiovisuals i culturals de creació i reproducció sobre el franquisme per part de generacions posteriors

El seminari forma part del projecte d’investigació Memorias en segundo grado: posmemoria de la Guerra Civil, el franquismo y la transición democrática en la sociedad española contemporánea, dirigit per la professora Laia Quílez, de dos anys de duració i finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat. El seminari es fa a la sala de juntes del campus Catalunya, a partir de les 9 h.

memoriafranquisme

L’anàlisi de la memòria social sobre la Guerra Civil, la dictadura franquista i la transició democràtica, des de l’òptica de la transmissió i representació generacionals, és un objecte d’estudi poc tractat a Espanya per la historiografia, la sociologia, els estudis culturals i els de comunicació. La investigació desenvolupada pel grup Asterisc analitza les pràctiques audiovisuals i culturals de creació i reproducció de la memòria per part dels descendents de víctimes i supervivents, o de persones pertanyents a generacions posteriors a les que van ser testimonis directes dels fets, atenent a l’estructura de transmissió intergeneracional sobre el passat que s’anomena “postmemòria”. L’estudi abasta tant treballs literaris, visuals i audiovisuals (còmics, novel·la, cinema, televisió, ràdio, instal·lacions de fotografia, obres teatrals…) com narratives i pràctiques de postmemòria en mitjans digitals.

El seminari del 28 de gener és el primer que s’organitza a Tarragona per presentar part dels resultats del projecte. Compta amb la participació de Francisca López, professora del Departament de Llengües i Literatures Romàniques del Bates College (Estats Units) i altres membres de l’equip pertanyents a universitats espanyoles, com Elena Galán (Universidad Carlos III de Madrid), José Carlos Rueda (Universidad Complutense de Madrid), i Laia Quílez i Marta Montagut (URV). També participa Maria Ruido, artista visual, investigadora i productora cultural que treballa el camp de la construcció de la memòria col·lectiva i les narratives de la història.

El projecte d’investigació: Memorias en segundo grado

Si bé s’ha escrit molt sobre la relació entre història i memòria de la guerra, el franquisme i la transició, l’enfocament predominant ha estat des de camps d’interès aïllats uns dels altres. Altres perspectives específiques, com els fenòmens de “postmemòria” o “memòria de segona i tercera generació” han estat escassament explorades en el cas espanyol. En canvi, des dels anys noranta s’han succeït els estudis dedicats a la transmissió inter i intrageneracional de l’Holocaust, o sobre el passat traumàtic de les dictadures llatinoamericanes, amb un interès creixent per la mirada transgeneracional.

A partir de la categoria conceptual de la “postmemòria”, l’equip d’investigació vol aportar nous coneixements i eines teòriques i metodològiques a propòsit del fet de la memòria del passat traumàtic d’Espanya, obrint vies de debat que tinguin un impacte social més enllà de l’àmbit acadèmic. Els resultats del projecte consideren, d’altra banda, el vincle d’aquestes recreacions generacionals amb eixos temàtics com la memòria de la violència i la repressió, les memòries de gènere, les memòries polítiques i nacionals, i la memòria de la “gent comuna”, que visibilitza les representacions de la “història des de baix”.

Altres activitats previstes el 2016 per a la difusió dels resultats del projecte són la publicació d’un llibre col·lectiu, en què participaran membres de l’equip i altres persones investigadores reconegudes en el camp de les representacions mediàtiques i culturals del franquisme en el segle XXI, i l’edició d’un número especial de la revista “Catalan Journal of Communication & Cultural Studies”, dedicat al 80 aniversari de l’inici de la Guerra Civil.

Més informació:

Programa del Seminari