23/10/2023

Setmana Internacional de l’Accés Obert a la Universitat Rovira i Virgili

El 63% de les publicacions dels investigadors i investigadores de la URV de l'any 2022 van ser en accés obert. El CRAI ofereix diverses activitats per difondre i aprendre els beneficis de publicar en accés obert

Centre d'interès sobre l'accés obert al CRAI campus Bellissens.

Del 23 al 29 d’octubre se celebra la Setmana Internacional de l’Accés Obert 2023, una iniciativa anual per promoure l’accés obert al món acadèmic i de la recerca. Enguany, el lema és “La comunitat o la comercialització” i té l’objectiu de fomentar conversa sobre els enfocaments de la ciència oberta que prioritzen els millors interessos del públic i la comunitat acadèmica.

A la URV, el 63% de les publicacions científiques que van fer els investigadors i investigadores l’any 2022 van ser en accés obert. La Universitat va destinar aquell any fins a 381.025 euros per a la publicació d’articles en accés obert.

Per difondre i aprendre els beneficis de publicar en accés obert, el CRAI ha preparat diverses activitats:

• Webinari “Ciència oberta”
    • 24 d’octubre, de 9.00 a 10:30 h. Idioma: català.
    • Inscripcions: PDI, Doctorands, PAS (s’envia correu des de Formació del PAS)
  • Cursos d’autoformació al Campus Virtual:
    • Publicar en accés obert
      • Inscripció oberta fins al 15 de maig de 2024. Duració: 4 hores. Idioma: català.
      • Inscripcions: PDI, Doctorands, PAS (s’envia correu des de Formació del PAS)
    • Dades de recerca: repositoris de dades en obert i pla de gestió de dades
      • Inscripcions: PDI, Doctorands, PAS (s’envia correu des de Formació del PAS)
  • Una guia sobre la Setmana Internacional de l’Accés Obert, on podreu trobar, entre altres continguts, el Joc de l’accés obert, un joc de preguntes i respostes per aprendre de forma fàcil i divertida els principals aspectes de l’accés obert .
  • Open Access Corners. Centres d’interès als diferents CRAI de campus amb l’objectiu de difondre l’accés obert entre la comunitat universitària.

També podeu consultar les altres activitats de la Semana del Acceso Abierto en las universidades españolas.

Suport a la la gestió de dades de recerca

A més de permetre l’accés obert als resultats de la producció científica, un aspecte molt important de la ciència oberta és dur a terme una gestió adequada de les dades que s’utilitzen durant la recerca.

La URV posa a disposició de la comunitat investigadora:

• Guies per a facilitar la gestió de les dades:
  • Eines de suport:
  • DMP per tal de facilitar la confecció del pla de gestió de dades, en tant que requeriment del programa Horitzó 2020 i Horitzó Europe de la Unió Europea.
  • RDR, repositori de dades federat i multidisciplinari que permet a les universitats catalanes, centres de recerca CERCA i altres entitats que fan recerca, la publicació de conjunts de dades de recerca en mode FAIR i seguint les directrius de l’EOSC.