19/07/2017

Tarragona acull per segon any les Jornades Internacionals per a Professors de Català

Del 18 al 21 de juliol es troben els docents de la Xarxa universitària d’estudis catalans a l’exterior, al campus Catalunya

Els participants d'enguany, a la plaça de la Concòrdia del campus Catalunya.

La Universitat Rovira i Virgili (URV) acull per segon any consecutiu les Jornades Internacionals per a Professors de Català (JIPC) que organitza anualment l’Institut Ramon Llull (IRL)  i que arriben a la seva 31ena edició. La sessió inaugural va tenir lloc el dimarts 18 de juliol a les 15.30 h, a la sala de graus del campus Catalunya i hi van participar Josep Anton Ferré, rector de la URV; Manuel Forcano, director de l’IRL i Arcadi Navarro, Secretari d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya (programa).

La conferència inaugural va versar enguany sobre la nova Gramàtica de la llengua catalana (2016) publicada per l’Institut d’Estudis Catalans. En van parlar abastament M. Teresa Cabré, presidenta de la Secció Filològica de l’IEC, i Vicent Pitarch, de la mateixa Secció, en una conferència que du per títol La GIEC: una mirada sobre el conjunt de la llengua catalana. Cabré i Pitarch van explicar com la voluntat de la nova Gramàtica és oferir una visió de la llengua en el seu conjunt sense privilegiar un dialecte sobre l’altre, però recollint de tots els parlars allò que més noblement els identifica.

La inauguració va anar a càrrec, d’esquerra a dreta, d’Arcadi Navarro, secretari d’Universitats i Recerca de la Generalitat, Josep Anton Ferré, rector de la URV, i Manuel Forcano, director de l’Institut Ramon Llull.

Al llarg dels 4 dies que duren les Jornades, els docents de llengua catalana a les universitats de l’exterior assisteixen a diferents tallers organitzats tant per altres professors com per professionals del món educatiu i d’altres àmbits, amb l’objectiu de compartir experiències i recursos. També s’hi han programat diverses conferències i activitats de caràcter cultural.

Dimecres al matí Salvador Cardús va pronuncia la conferència “Desencadenants i claus del gir independentista a Catalunya (2007-2017)”. Cardús, doctor en Econòmiques i professor titular de Sociologia a la UAB, ha estat professor convidat a la Càtedra Juníper Serra de la Universitat de Stanford durant aquest curs i va reflexionar sobre el canvi d’escenari social i polític que s’ha produït en els darrers deu anys a Catalunya arran del procés. A la tarda, es projectarà el documental “Les 7 vides d’Eduard Toda”, sobre la vida de l’eminent reusenc conegut per ser el primer egiptòleg català. Aquest acte es va organitzar amb el suport de la Diputació de Tarragona.

Dijous al migdia, el responsable dels estudis catalans a Grenoble, Laurent Gallardo, va pronunciar la conferència “De les influències al teatre de Lluïsa Cunillé: un art de la fuga”, on va parlar del teatre de l’autora i l’ús que fa de determinats referents culturals.

6.000 estudiants en 30 països

Les Jornades Internacionals per a professors de català a l’exterior són el principal espai de formació adreçat al professorat de la Xarxa. També són un punt de trobada, debat i reflexió per compartir projectes i experiències didàctiques, amb la finalitat de contribuir a la millora de la qualitat i la innovació de la docència, i consolidar progressivament la presència dels estudis catalans a l’exterior. Entre els assistents s’hi compten professors de les universitats d’Hèlsinki, Jerusalem, Mèxic DF, Georgetown, Croàcia i L’Havana entre d’altres.

Actualment, més de 6.000 estudiants segueixen cursos de llengua i cultura catalanes de tots els nivells en 30 països d’Europa, Amèrica i Àsia. 150 universitats a tot el món imparteixen docència de català, de les quals 87 reben suport econòmic de l’Institut Ramon Llull. D’aquestes, un 18% es troben entre les 100 primeres del món segons el rànquing de Shangai i un 63% se situen entre les 500 primeres. L’Institut Ramon Llull també contribueix a la difusió dels estudis catalans en l’àmbit acadèmic amb 5 càtedres i centres d’estudis a universitats tan prestigioses com Harvard, la Queen Mary University de Londres, la CUNY a Nova York, la Universitat de Chicago o la Sorbona de París.

Durant les jornades, els participants han tingut temps per l’esbarjo.