15/01/2018

Un congrés reuneix a Tarragona un centenar d’experts internacionals en canvi climàtic

El CEDAT de la URV organitza el I Congrés Català de Dret Ambiental "El canvi climàtic: una mirada des de Catalunya", que es fa del 17 al 19 de gener al campus Catalunya

Antoni Pigrau, director del CEDAT de la URV amb Michel Prieur, de la Universitat de Limoges, durant la ponència sobre drets humans dels desplaçats ambientals.

Més d’un centenar de ponents nacionals i internacionals es donen cita a partir de dimecres en el I Congrés Català de Dret Ambiental “El canvi climàtic: una mirada des de Catalunya”, un espai obert de debat i intercanvi entre acadèmics, administracions, actors econòmics i organitzacions socials per abordar el tema del canvi climàtic des d’un punt de vista multidisciplinari. El congrés l’organitza el Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona, de la URV del 17 al 19 de gener al campus Catalunya i s’hi han presentat 50 comunicacions i pòsters.

Fer front al canvi climàtic és una de les grans prioritats de la comunitat internacional i també de les autoritats públiques de Catalunya, com ho demostra l’Estratègica Catalana d’Adaptació al Canvi Climàtic 2013-2020. Per això, durant aquesta trobada internacional s’han previst sessions sobre diferents aspectes del canvi climàtic, les estratègies per mitigar-lo, quines mesures prenen les ciutats per adaptar-s’hi, la transformació del model energètic o la nova llei catalana sobre el canvi climàtic. També es parlarà d’economia circular i desenvolupament sostenible en el context de la crisi climàtica, així com de ciència, conflictes socioambientals i justícia climàtica, delictes ambientals i les implicacions del canvi climàtic per als drets humans i les migracions.

Víctor VIñuales, director de la Fundación Ecología y Desarrollo, va participar a la sessió siultània "Les empreses davant del canvi climàtic".
Víctor VIñuales, director de la Fundación Ecología y Desarrollo, durant la seva participació a la sessió siultània “Les empreses davant del canvi climàtic”.

El programa també inclou sessions sobre els impactes del canvi climàtic en la biodiversitat, l’agricultura i l’alimentació, com aquest afecta a la mobilitat i el transport, responsabilitats i polítiques corporatives o instruments econòmics i tributaris respecte el canvi climàtic.

A banda de les sessión simultànies, el congrés també té previstes tres sessions plenàries: dimecres Michel Prieur, de la Universitat de Limoges i president del Centre Internacional del Dret Ambiental Comparat parlarà sobre els drets humans dels desplaçats ambientals.

Dijous té lloc una taula rodona sobre El desafiament global del canvi climàtic: balanç i perspectives, en què intervenen Cristina Narbona, ministra de Medi Ambient d’Espanya durant l’etapa 2004-2008 i ambaixadora d’Espanya davant l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmics (2008-2011) amb la conferència “Espanya davant el desafiament climàtic”; Teresa Ribera, directora de l’Institut per al Desenvolupament Sostenible i les Relacions Internacionals i exsecretària d’Estat per al canvi climàtic en el govern d’Espanya, que plantejarà el tema “Clima: on som després de la irrupció de Trump”; Mar Campins, titular de la Càtedra Jean Monnet de Dret Ambiental de la UB, amb la ponència “La Unió Europea i les negociacions sobre el canvi climàtic” i Yayo Herrero, directora general de la FUHEM i membre d’Ecologistes en Acció, qui parlarà sobre com encarar el canvi climàtic des de la societat civil organitzada.

Sessió simultània dedicada als "Arguments i actors de la litigació climàtica".
Sessió simultània dedicada als “Arguments i actors de la litigació climàtica”.

El darrer dia del congrés finalitza amb una tercera sessió plenària moderada pel president del Consell Assessor del Desenvolupament Sostenible de Catalunya Ferran Rodés, sobre l’estratègia catalana davant el canvi climàtic. Hi intervenen Marta Subirà, secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat; Josep Puig, d’Eurosolar – Associació Europea d’Energia Renovable, qui parlarà sobre la ciutadania en lluita contra el canvi climàtic; Maria Garcia, d’Ecologistes en Acció, qui plantejarà el tema “Canvi climàtic i contaminació de l’aire: un mateix repte” i José María Baldasano (UPC), amb una ponència sobre l’actual canvi climàtic i la necessitat d’actuar.

Aquest congrés també connecta amb el projecte de recerca “Constitució climàtica global: governança i dret en un context complex”, que duen a terme un grup d’investigadors del CEDAT encapçalats pels professors Jordi Jaria i Susana Borràs, finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat dins del Programa Estatal de Foment de la Investigació Científica i Tècnica d’Excel·lència, per al període 2017-2019.

CEDAT, referent en dret ambiental

Amb deu anys de trajectòria, el Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT) de la URV, és el centre de referència a Catalunya i a Espanya en dret ambiental i està reconegut internacionalment. Després de l’organització d’aquest primer congrés, el CEDAT es proposa consolidar-lo mantenint la participació internacional i una convocatòria periòdica, i amb el suport del Departament competent en matèria de medi ambient de la Generalitat de Catalunya.