01/03/2017

Un estudi sobre la fibromiàlgia guanya el XX Premi de Ciències Mèdiques i de la Salut de les Terres de l’Ebre

El treball l'ha realitzat un equip d'infermeres del campus Terres de l'Ebre de la URV

Pilar Montesó (la segona per la dreta) després de recollir el premi.

L’estudi “Experiència de la malaltia en la síndrome de Fibromiàlgia. Anàlisi en un grup focal amb teoria fonamentada”, realitzat per un equip d’infermeres del campus Terres de l’Ebre, ha guanyat la 20a edició del Premi de Ciències Mèdiques i de la Salut de les Terres de l’Ebre. Aquest guardó l’atorga la filial Terres de l’Ebre de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i Balears. Està dotat amb 1.500 euros i es va lliurar en el marc de la 33a edició de les Jornades Mèdiques i de la Salut, celebrades els dies 23 i 24 de febrer al campus Terres de l’Ebre de la URV.

Les principals conclusions de l’estudi apunten que és comú entre els pacients de fibromiàlgia relacionar els primers símptomes de la malaltia amb un specific trigger (esdeveniment estressant). Així, per exemple, una de les pacients estudiades relaciona la malaltia amb un accident greu en el què van morir diversos membres de la seua família. D’altres, destaquen les condicions de sobrecàrrega laboral o emocional amb què han hagut de conviure gran part de la seua vida, el que els genera un estrès crònic.

En general, assenyalen poc suport de la família, sobretot de la parella, i relacionen la influència de la ment en el cos, es a dir, l’estat emocional amb el dolor i malestar. L’altra conclusió important és que no saben comunicar els problemes ni canalitzar les seves emocions, sobretot la ira i la ràbia que tenen acumulada després de diverses situacions viscudes. “Les emocions també poden afectar el cos fins al punt de paralitzar-lo en forma de dolor, impotència funcional i fatiga, tots tres símptomes de la fibromiàlgia”, apunta Pilar Montesó, coordinadora de l’estudi, tot afegint que a partir de les conclusions d’aquest treball “creiem que en els programes de salut que atenen la fibromiàlgia seria bo incloure tractaments de gestió d’emocions i entrenament d’habilitats comunicatives, així com la perspectiva de gènere, perquè majoritàriament són dones les que la pateixen”.

Aquest treball parteix d’un estudi previ impulsat el 2013 per un equip d’ infermeres, personal docent i investigador del campus Terres de l’Ebre de la URV i del Servei d’Anestesiologia, Reanimació i Terapèutica del Dolor de l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa. Aquest treball va analitzar el comportament de 66 pacients de fibromiàlgia sotmeses a tres tractaments diferents. D’aquestes 44 amb un perfil sociodemogràfic semblant (dones, de més de 60 anys, jubilades i diagnosticades de fibromiàlgia des de feia 10 anys) van ser tractades amb teràpia de resolució de problemes grupal (TRPG). “El que hem fet en aquest nou estudi és analitzar les percepcions de l’equip d’infermeres que vam administrar aquesta teràpia de forma qualitativa i a través del mètode anomenat teoria fonamentada o grounded theory”, explica Pilar Montesó.

Així, en la realització del treball han participat professionals d’infermeria amb més de 30 anys d’experiència i una estudiant. Es tracta de Marisa Panisello, Marisa Mateu, Sara Romaguera, Lidia Sarrió, Maria Teresa Cubí, Montse Garcia, Laura Montfort (becària de col·laboració) i Pilar Montesó. Totes vuit van realitzar dos sessions de 90 minuts on van posar en comú les percepcions i la informació que havien extret de les pacients durant la teràpia de grup, el que els ha permès arribar a les conclusions finals.

Els altres premiats

La resta de treballs premiats per l’Acadèmia de Ciències Mèdiques van ser en la categoria de millor comunicació oral: “L’alletament matern a les Terres de l’Ebre”; i l’accèssit “La hidrodilatació en el tractament de la capsulitis retroactil glenohumeral”; tots dos elaborats per personal mèdic i infermer de l’Hospital Verge de la Cinta.

El premi al millor pòster va ser per al treball “La prevalença de càncer i lesions precusores en les biòpsies endoscòpies colorectals”, amb un accèssit per “Estudi immunitari davant les malalties infeccioses vacunables transmeses per aire en el personal sanitari de l’ICS a les Terres de l’Ebre”, realitzat també per professionals del Verge de la Cinta.

Finalment, el millor treball de recerca de Batxillerat se’l va emportar Mar Panisello, de l’Institut de Roquetes, pel treball “Joves i higiene de mans”.