07/10/2022

Un llibre de Publicacions URV repassa la vida de Curt Wittlin, filòleg expert de la llengua i literatura catalana medieval

Ha estat obra de l'escriptor Emigdi Subirats, que va conèixer Wittlin a Tortosa, ciutat on va morir el 23 de setembre de 2019

Converses amb Curt Wittlin: un medievalista excels (Publicacions URV) és el llibre que repassa la biografia del filòleg suís i expert de la llengua i literatura catalana medieval. Wittlin (Reinach, Basilea, 13 d’abril de 1941 – Tortosa, Baix Ebre, 23 de setembre de 2019) fou un enamorat de la cultura i llengua catalana, que va descobrir gràcies al mestratge del castellonenc Germà Colom. Fou un gran estudiós d’autors com Francesc Eiximenis i va elaborar nombrosos estudis sobre la literatura catalana dels segles XIV i XV. Tres anys després de la seva mort, l’escriptor ebrenc Emigdi Subirats (Campredó, 1967) ret homenatge a la seva vida i obra.

“Durant els 15 últims anys de la seva vida Wittlin va viure a Roquetes i a Tortosa. Era un enamorat d’aquestes terres i de Catalunya en general, de la seva gent, llengua i cultura”, explica Subirats. El filòleg suís va endinsar-se en la llengua catalana a través del mestratge de Germà Colom, castellonenc que fou professor de Wittlin a la Universitat de Basilea. Amb ell va descobrir el segle d’or de la literatura catalana, va començar a parlar el català i va iniciar-se en els estudis d’autors com Joan Roís de Corella, Anselm Turmeda o Bernat Metge.

Una beca d’Òmnium Cultural va facilitar que Wittlin visités la Barcelona dels seixanta i els setanta en repetides ocasions. “Es va enamorar totalment del sentiment de lluita i rebel·lió que es respirava en la Catalunya franquista. El seu cercle d’amistats estava format per estudiosos i intel·lectuals, tots ells antifranquistes i catalanistes, i va idealitzar el moviment”, detalla Emigdi Subirats. Wittlin va continuar amb els seus estudis des del Canadà, on era professor a la Universitat de Saskatchewan. Això li va permetre editar la revista Catalan Review i formar part de la North American Catalan Society, des d’on va publicar nombrosos estudis i de la qual en va ser president.

“Ell sempre deia que era suís de naixement, canadenc pel fet laboral i català de cor. Per això volia retirar-se a Catalunya”, recorda l’autor del llibre. Quan es va jubilar, Wittlin va desplaçar-se amb la seva dona a Catalunya i van decidir instal·lar-se en algun punt a cavall entre Barcelona i València. “Em va explicar que un dia va venir a visitar l’Arxiu de la Catedral de Tortosa i li va encantar el territori, el riu Ebre i la ciutat”, detalla Subirats. Per aquest motiu, va comprar una casa primer a Roquetes i, més tard, a tocar de la Catedral de Tortosa.

Instant de la presentació del llibre sobre Curt Wittlin a l’Aula Magna del campus Terres de l’Ebre.

Wittlin va convertir-se en un assidu de la Biblioteca de Tortosa, de Campredó i  de l’Arxiu. Va participar en desenes d’actes culturals del territori i va refermar la seva condició de catalanista, participant també en diversos actes durant el procés independentista. “Es va integrar moltíssim i se sentia seu el territori. Vam tenir una relació molt estreta”, subratlla Subirats, que va conversar amb Wittlin en repetides ocasions fins que una malaltia va afectar greument la seva salut. Finalment, el filòleg va morir el 23 de setembre de 2019.

Converses amb Curt Wittlin: un medievalista excels (Publicacions URV) es va presentar aquest dijous a l’Aula Magna del campus Terres de l’Ebre, en un acte organitzat pel Campus Extens de la URV a Tortosa. La capital ebrenca és una de les 15 seus del Campus Extens, un projecte que té l’objectiu d’acostar la universitat a les institucions i agents motors del desenvolupament del territori, des del vessant sociocultural fins al socioeconòmic, a través d’activitats, exposicions, cursos i tallers oberts a la ciutadania.