30/11/2023

Una jornada posa en contacte investigadors i els seus projectes sobre salut amb el món empresarial i la inversió

Organitzada per la Diputació, la URV i l'IISPV, s'hi han presentat sis projectes de recerca basats en el desenvolupament d’avenços biomèdics per millorar la qualitat de la pràctica clínica

Un moment de la presentació del projecte aCUP-e, amb Ismael Ávila

La investigació és clau per innovar en l’àmbit de la salut i millorar així la qualitat de vida de les persones. Amb aquesta màxima, la Diputació de Tarragona, la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) han organitzat aquest dijous a Reus la jornada “La Recerca en salut. Del laboratori al mercat”, un punt de trobada entre investigadors i investigadores, el món de l’empresa i inversors i inversores perquè la recerca liderada des de la Catalunya Sud pugui materialitzar-se en dispositius mèdics o qualsevol altra iniciativa que ajudi a millorar la salut de les persones. En aquest sentit, la jornada representa una oportunitat perquè els prototipus i proves pilot desenvolupats pel personal investigador puguin materialitzar-se en el mercat tot oferint solucions innovadores.

La sessió ha tingut lloc al Centre d’Innovació i Formació Boca de la Mina de la Diputació a Reus, i ha estat encapçalada per la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó; el vicepresident i diputat de Projectes Europeus i Regió del Coneixement, Rubén Viñuales; el rector de la URV, Josep Pallarès, i el director de l’IISPV, Joan Vendrell.

“Estem molt ben posicionats quant a investigació i projectes derivats, però cal potenciar la transferència d’aquest coneixement al món empresarial”, ha afirmat Josep Pallarès, que ha valorat la importància de jornades com aquesta per fer aflorar les capacitats del territori i per millorar el lligam entre la recerca i les empreses. Noemí Llauradó, per la seva banda, ha destacat que la trobada “facilita la transferència del coneixement generat a la Catalunya Sud per abastir el mercat de nous productes i serveis de valor afegit, que impulsin la competitivitat, l’ocupació i el benestar al territori”. Pel que fa a Joan Vendrell, ha destacat que és clau que “la recerca passi del laboratori al mercat per donar valor afegit al teixit productiu del país”.

La vicerectora de la URV Ercilia García durant la seva exposició

La cita ha tingut com a principal objectiu donar a conèixer la recerca realitzada al territori en matèria de salut. En aquest sentit, s’han presentat sis projectes de recerca liderats per personal investigador de la URV i de l’IISPV-CERCA, basats en el desenvolupament d’avenços biomèdics i la creació de solucions destinades a millorar la qualitat de la pràctica clínica: aCUP-E, un projecte que desenvolupa sensors per a la lectura d’activitat cerebral per a nounats; SKIMO, plataforma integral de descobriment, validació i síntesi de cosmètics a partir d’ingredients naturals; SUCCIPRO, teràpia biològica orientada a reduir el succionat per la malaltia de Crohn; DATOMA, plataforma d’anàlisi de dades metabolòmiques per la trobada de marcadors diagnòstics i teràpia personalitzada; EMAI, solució no invasiva d’autoservei de diagnòstic i prevenció de malalties respiratòries basada en la intel·ligència artificial, i ATMOS, projecte de mesura de la contaminació i qualitat de l’aire per a la prevenció de malalties respiratòries.

Ercilia García, vicerectora de Valorització del Coneixement, Transferència i Ocupabilitat de la URV, i Joan Vendrell, director de l’IISPV, han repassat l’estat de la recerca en les seves institucions. Ercilia García ha destacat la importància de fomentar el creixement de les empreses, “vital perquè el talent que es genera pugui ser captat per companyies amb prou dimensió i amb capacitat per absorbir tota aquesta tecnologia”. Finalment, hi ha hagut un espai de trobada (networking) per afavorir el contacte i les sinergies entre els assistents.