21/10/2022

Una obra sobre la coevolució guanya la primera edició del concurs Pipetearte

La guanyadora del primer premi va ser l'estudiant de Ciències Ambientals a la UAB, Berta Manzanas Calo.

Fer crítica social i donar a conèixer la problemàtica de l’ús massiu del plàstic que diàriament s’utilitza per fer ciència. Aquest ha estat l’objectiu del concurs Pipetearte, en què es va plantejar el repte de convertir el material de rebuig dels laboratoris en petites obres artístiques. La iniciativa l’han impulsat estudiants i exestudiants de Biotecnologia de la URV que formen part de l’Associació de Biotecnòlegs de Catalunya, que abans de l’estiu van repartir entre els i les participants una capsa plena de provetes, taps, tubs d’assaig i altre material utilitzat que prèviament havien rentat. Les obres guanyadores es va conèixer ahir al campus Catalunya, que va acollir l’acte de lliurament de premis i on també hi va participar l’artista Joan Vilà, conegut per fer escultures amb materials i eines reciclades i Daniel Schorn i Daniel Fernández, organitzadors del concurs.

La creació guanyadora, premiada amb 200 euros, va ser “Coevolució”, de Berta Manzanas Calo, estudiant de Ciències Ambientals a la Universitat Autònoma de Barcelona. La seva obra representava un colibrí pol·linitzant una flor “per reivindicar que paral·lelament a l’evolució tecnològica s’ha d’evolucionar també cap a la reutilització i reciclatge dels residus”.

El segon premi, dotat amb 100 euros, va ser per “Vida marina”, i amb la creació d’una tortuga la seva autora, Sara González Subías, estudiant de 4rt d’ESO, va voler simbolitzar “un dels animals que més pateix la contaminació per microplàstics al seu hàbitat”.

L’estudiant Sara González Subías amb la seva obra, que es va endur el segon premi.

La tercera obra, premiada amb 50 euros, va ser “Origen”, que representava una plataforma petroliera per recordar que els materials que es fabriquen, inclosos els plàstics, surten de productes naturals. El seu autor, que no va poder assistir a recollir el premi, va ser l’investigador del Departament de Química Analítica i Química Orgànica, Ángel García Pizarro.

El president de l’Associació de Biotecnòlegs de Catalunya, Daniel Fernández i l’escultor Joan Vilà van recollir el tercer premi en nom del seu autor, Ángel García Pizarro.

Durant el lliurament de premis, l’escultur Joan Vilà va explicar com és el seu procés de creació artística amb materials reciclats com ferro i fusta i va ressaltar la importància d’iniciatives com el concurs Pipetearte per aconseguir conscienciar en la reutilització dels plàstics i tornar als orígens. De la seva banda, Daniel Schorn, un dels organitzadors del concurs i investigador predoctoral al Departament de Química Analítica i Química Orgànica de la URV, va insistir en la necessitat d’adoptar “polítiques de gestió energètica i de gestió del plàstic més eficients, i si no podem reduir el seu consum, almenys hem de poder reciclar-lo o reutilitzar-lo”. Finalment, Daniel Fernández, president de l’Associació de Biotecnòlegs de Catalunya, va reivindicar el paper de la biotecnologia com a “una nova etapa del reciclatge en imitació de la natura”.

El concurs Pipetearte ha comptat amb el patrocini de la Facultat d’Enologia de la URV, el Centre Tecnològic del Vi (VITEC) i Joves Investigadors Químics, i també amb la col·laboració de la Unitat de Comunicació de la Ciència (ComCiència) de la URV.