20/07/2017

Una recerca relaciona accions de màrqueting social amb el foment d’hàbits saludables

Després d’un any ha augmentat en un 28,9% el nombre d’adolescents que mengen més d’una fruita al dia i n’hi ha un 18,5% més que fan més de sis hores d’activitat física a la setmana

Imatge d'una de les activitats per fomentar els hàbits saludables, al mercat de Reus.

La intervenció a través de la metodologia peer-led (educació entre iguals), amb l’ús del màrqueting social i les xarxes socials, ha mostrat un increment en el nombre d’adolescents que consumeixen fruites i verdures, un augment també de la pràctica d’activitat física i ha fet disminuir el nombre d’adolescents participants que tenen una activitat sedentària. El projecte està dirigit a alumnes d’escoles de secundària de Reus i ha estat desenvolupat pels mateixos adolescents companys d’institut.

En concret, la intervenció per fomentar hàbits saludables que ha tingut el nom de Som la Pera ha comportat que, després d’un any de seguiment, hi hagi un increment del 28,9% d’adolescents dels dos gèneres que consumeixen més d’una fruita al dia un augment del 18,5% d’adolescents que realitzen més de sis hores d’activitat física a la setmana, comparat amb el grup control. A més, pel que fa als nois, hi ha hagut un augment dels qui consumeixen més d’una verdura al dia i una disminució dels qui presenten un comportament sedentari (menys de dues hores diàries), en comparació dels nois dels grups que no participaven directament en les accions.

La campanya es va dur a terme als instituts Gaudí i Gabriel Ferrater de Reus i va beneficiar 170 adolescents de 13 a 16 anys, mentre que es van assignar dos centres com a grup control, amb 223 adolescents de 13 a 16 anys, a través dels quals es van poder comparar els resultats. La intervenció va durar dotze mesos que es van distribuir en dos anys acadèmics (2013-2015). Els líders de la campanya han estat cinc alumnes d’aquests instituts, que han dissenyat i implementat deu activitats en forma de reptes relacionades amb l’alimentació i l’activitat física per encoratjar els seus companys a dur un estil de vida més saludable i s’han utilitzat les xarxes socials per difondre-ho.

Acte de presentació de la campanya Som la Pera
Acte de presentació del projecte, amb els alumnes que hi han estat involucrats com a impulsors.

La iniciativa Som la Pera pretenia promoure hàbits i estils saludables de vida entre els adolescents de la Unió Europea (UE). Forma part del projecte EYTO (European Youth Tackling Obesity), en què han participat joves de quatre estats membres de la UE: Espanya, Regne Unit, Portugal i la República Txeca. A Catalunya, el projecte l’ha dirigit la Universitat Rovira i Virgili (URV) a través de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut,  la Càtedra Internacional URV/Repsol d’Excel·lència en Comunicació i el Centre Tecnològic de Nutrició i Salut (CTNS) d’Eurecat. A més, hi ha participat l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus.

Aquest estudi els resultats del qual s’han publicat a la revista científica Chilhood Obesity, pretén proporcionar noves estratègies per prevenir i reduir l’obesitat juvenil, especialment en adolescents, que són més vulnerables a l’obesitat.

Obesitat i estatus socioeconòmic

L’obesitat en l’edat adolescent és una preocupació per a la salut pública, en particular a Europa, on un de cada tres nens d’11 anys tenen sobrepès o obesitat. A l’Estat espanyol, fins al 26% dels nois de 13 anys i el 18% de les noies de 13 anys tenien sobrepès o obesitat el 2014. Davant d’aquest problema els investigadors veuen necessàries solucions convincents tenint en compte que l’obesitat en l’adolescència és un fort predictor de l’obesitat en les persones adultes.

Els adolescents es consideren vulnerables al seu entorn, i nombrosos estudis de poblacions americanes apunten que els qui viuen en barris de baixos ingressos tenen més risc d’obesitat. Per exemple, en les últimes dècades, els adolescents europeus amb un baix estatus socioeconòmic han demostrat una disminució de l’activitat física, més temps dedicat als videojocs i un augment dels estils no saludables de vida en la dieta.

Per aquesta raó i com en el cas d’aquesta recerca, la prevenció de l’obesitat s’ha d’orientar a factors modificables, amb atenció particular als adolescents de famílies d’ingressos baixos o de barris desafavorits. Segons les autores de l’article, l’adolescència representa una oportunitat per oferir programes d’educació que afavoreixin conductes saludables.

Referència bibliogràfica: Aceves-Martins Magaly, Llauradó Elisabet, Tarro Lucia, Moriña David, Papell-Garcia Ignasi, Prades-Tena Jordi, Kettner-Høeberg Helle, Puiggròs Francesc, Arola Lluís, Davies Amy, Giralt Montse, and Solà Rosa. “A School-Based, Peer-Led, Social Marketing Intervention To Engage Spanish Adolescents in a Healthy Lifestyle (“We Are Cool”—Som la Pera Study): A Parallel-Cluster Randomized Controlled Study” . Childhood Obesity. Agost 2017, https://doi.org/10.1089/chi.2016.0216