14/07/2016

Una tesi sobre robòtica i visió, la primera d’un doctorat industrial que es defensa a la URV

La defensa de la tesi de Jordi Bautista, dirigida per Domènec Puig (URV) i Jaume Vergés (Ateknea), ha estat la primera de la URV fruit d’un projecte del programa de doctorats industrials. S’ha fet aquest dijous a la Fira de Reus, coincidint amb una jornada en la qual s’ha posat sobre la taula l’experiència de la primera convocatòria de doctorats industrials impulsada pel govern català. La jornada ha reunit responsables de la Universitat, de la Generalitat i d’empreses

L'autor de tesi, Jordi Bautista, durant la defensa del seu treball.

La Universitat té en aquests moments 17 doctorands que estan duent a terme el seu projecte de tesi en el marc del programa de doctorats industrials, que impulsa el govern català a través de l’AGAUR. Són projectes que es fan a l’empresa, que tenen una aplicació pràctica i que estan dirigits des de la Universitat i des de la mateixa empresa. La primera experiència a la Universitat s’ha dut a terme amb l’empresa Ateknea, de serveis d’enginyeria,  i ha servit perquè el doctorand Jordi Bautista hagi pogut realitzar la seva recerca entorn de la robòtica i la visió i perquè l’empresa hagi pogut obrir una nova línia de projectes en un sector en el que no havia treballat anteriorment, com ha destacat Albert Rodríguez, responsable del departament de programació d’ Ateknea, una empresa amb seu a Cornellà del Llobregat. Per Rodríguez, el  projecte ha estat una oportunitat de conèixer un camp nou i d’ estrènyer les relacions amb la Universitat.

El vicerector de Transferència i Innovació, Josep Manel Ricart, durant la jornada d'intercanvi d'experiències que s'ha fet a la Fira de Reus.
El vicerector de Política Científica i de Recerca, Josep Manel Ricart, durant la jornada d’intercanvi d’experiències que s’ha fet a la Fira de Reus.

L’experiència de l’empresa, del doctorand i del seu director s’ha donat a conèixer prèviament a la presentació de la tesi, durant la jornada que, amb el títol “Què hem après de la primera convocatòria de doctorats industrials?” organitzada per l’Oficina Tarragona Regió del Coneixement i que ha servit per posar en comú les experiències i per conèixer més  a fons la convocatòria. El vicerector de Política Científica i de Recerca de la URV, Josep Manel Ricart, ha destacat que aquests projectes serveixen per reduir el gap existent entre la Universitat i l’empresa i són una manera per fer que les empreses puguin captar talent i perquè els investigador puguin entrar en un entorn innovador, amb un contracte de tres anys.

El director de la tesi per part de la Universitat ha estat Domènec Puig, que ha subratllat la importància de culminar una tesi amb una aplicació pràctica que resol problemes plantejats per una empresa i el fet que dels resultats se’n faci difusió, per fer perdre la por de divulgar aquest coneixement. Per l’autor de la tesi, Jordi Bautista, la seva experiència va néixer d’un repte: poder desenvolupar un projecte de robòtica a la indústria. Venia del món de l’empresa i no havia publicat mai abans. A través del doctorat ha pogut desenvolupar la seva recerca aplicada a un repte empresarial que ha acabat amb la tesi “Human-robot interaction and computer-vision-based services for autonomous robots”, que pertany al programa Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la Seguretat.

La URV es va incorporar ja l’any 2012 al pla pilot de doctorats industrials impulsat pel govern català i amb la d’aquest dijous ha estat la cinquena tesi que es presenta a Catalunya sorgida d’aquest programa. La directora de projectes de l’AGAUR, Susaina Figuera, ha destacat que en aquests moments hi ha 243 projectes en marxa a Catalunya que vinculen 176 empreses, 10 universitats i 16 centres CERCA. La intenció és fomentar els projectes de ciències socials, que en aquests moments representen un 7,5% del total dels que s’estan desenvolupant.  Pel director de l’Escola de Postgrau i Doctorat de la URV,  Francesc Díaz, el repte es fer ara que l’entorn empresarial respongui per poder fer créixer el nombre de doctorats industrials a la Universitat.