13/06/2023

La URV aprova els plans d’acollida lingüística, de terceres llengües i d’enfortiment del català a Educació

Els tres plans específics desenvolupen el Pla de política lingüística 2023-2026 de la Universitat

Ja són operatius el Pla d’acollida lingüística i cultural de la URV, el Pla per a la millora de les competències en terceres llengües i el Pla d’enfortiment del català a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia, després que hagin estat aprovats pel Consell de Direcció de la Universitat aquest 13 de juny.

Tots tres plans, elaborats per la Comissió de Política Lingüística, amb la participació d’altres agents implicats, desenvolupen el Pla de política lingüística de la URV per al 2023-2026. Els altres dos plans específics previstos (el d’increment de la docència en català i el d’increment de la recerca en català) estan en procés d’elaboració.

Pla d’acollida lingüística i cultural

El Pla d’acollida lingüística i cultural de la URV pretén facilitar la incorporació a la comunitat universitària i de recerca de les persones procedents de fora del domini lingüístic català, amb la idea de fer compatible la internacionalització amb la garantia dels drets lingüístics i l’objectiu que el català sigui la llengua d’ús normal a la URV.

Entre les 25 actuacions previstes destaquen la millora de la informació sobre política lingüística als nouvinguts, el reforçament de l’oferta de cursos inicials de català, l’impuls del voluntariat lingüístic i d’activitats culturals, i l’oferta de serveis d’acollida també al personal investigador.

Pla de millora en terceres llengües

El Pla per a la millora de les competències en terceres llengües a la URV es proposa incentivar l’aprenentatge de terceres llengües per part dels diferents col·lectius que integren la comunitat universitària, amb l’objectiu que en millorin la competència.

El document planteja un total de 16 actuacions, entre les quals figuren adequar l’oferta de cursos a les necessitats dels diferents col·lectius, assegurar que la informació sobre els ajuts arribi a tots els interessats i millorar la fiabilitat de la prova de nivell d’anglès d’entrada i de sortida.

Pla d’enfortiment del català a Educació

Finalment, el Pla d’enfortiment del català a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV busca millorar la competència i la consciència lingüística dels futurs mestres i consolidar l’ús del català en aquest centre.

Per això incorpora 21 actuacions centrades amb aquests objectius, com per exemple l’oferta de tallers específics per als estudiants dels graus en Educació, la incorporació de l’aspecte lingüístic en la valoració de les pràctiques o la inclusió de continguts sociolingüístics al màster en Formació del Professorat.