13/09/2023

Una iniciativa liderada per la URV busca millorar l’estil de vida de la gent de 60 a 75 anys que viu als pobles

Es tracta d’un projecte de ciència ciutadana en què les persones a les quals s’adreça participen en el disseny i l’avaluació de les activitats, destinades a fomentar un envelliment saludable

Taller de snacks saludables al Botarell, una de les activitats del projecte 'Pobles Vius i Actiu'

Rutes fotogràfiques amb mòbils i tallers de cuina, de relaxació i d’ús dels parcs biosaludables són algunes de les activitats que s’han portat a terme els últims mesos en diferents pobles de menys de 2.000 habitants de la demarcació de Tarragona, amb la coordinació d’investigadores de la Universitat Rovira i Virgili. En concret, aquestes activitats, que tenen per objectiu millorar l’estil de vida (alimentació, activitat física i qualitat del son) de les persones d’entre els 60 i els 75 anys, formen part del projecte ‘Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador’, que lluita contra el despoblament de les àrees rurals a través de la innovació social i l’especialització intel·ligent.

Al seu torn, aquest projecte és una de les actuacions incloses en els PECT (Projectes d’Especialització i Competitivitat Territorial), un conjunt d’iniciatives impulsades pels agents del territori i liderades per les entitats públiques locals (ajuntaments, consells comarcals i diputacions). L’objectiu d’aquestes operacions és la transformació econòmica i social del territori i tenen un fort component d’innovació. Aquest PECT està cofinançat per la Generalitat i la Diputació de Tarragona i s’emmarca en l’estratègia per a l’especialització intel·ligent RIS3CAT i en el programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d’inversió en creixement i ocupació.

En el cas d’aquest projecte, liderat per les investigadores Elisabet Llauradó, Lucía Tarro, Anna Pedret i Rosa Solà, del Grup de Recerca en Nutrició Funcional, Oxidació i Malaltia Cardiovascular de la URV, la innovació radica en la co-creació. “Són els mateixos participants els que dissenyen activitats centrades en la millora dels estils de vida, ajustats als seus interessos i motivacions”, explica Elisabet Llauradó. Aquest tipus de recerca de ciència ciutadana posa el participant com a actor principal de les activitats i de l’avaluació de les mateixes per decidir si han estat o no encertades. Posar les persones al centre és un factor clau de la recerca, perquè s’aconsegueixen intervencions adients a les necessitats i eviten les barreres dels participants per viure més feliços. “La forma de millorar l’estil de vida és amb ells i per a ells en base a la seva experiència i creativitat per trobar noves solucions i aconseguir un envelliment saludable”, constata Rosa Solà.

El taller de com utilitzar els parcs biosaludables a Maspujols

Així, aquesta intervenció ha constat d’una xerrada d’alimentació, un taller de cuina, una ruta fotogràfica amb mòbils, un taller de relaxació, un taller de com utilitzar els parcs biosaludables i, per últim, la visita a les escoles rurals per explicar als alumnes com s’alimentaven ells quan eren infants i quins aliments utilitzaven amb més freqüència.

Les persones d’entre 60 i 75 anys, anomenades grans-joves, formen un grup de població que pateix molts canvis, tant pel nou rol en la societat, ja que passen de l’activitat laboral a la jubilació, com per les alteracions corporals i metabòliques a causa de l’edat. “Això fa que estiguin en un moment clau per millorar els estils de vida i encarar l’última etapa de la vida amb el màxim benestar possible”, segons afirmen les investigadores.

Abans d’iniciar el projecte per conèixer l’estat de les diverses variables clíniques es va fer una enquesta entre els participants sobre el seu estil de vida i se’ls van prendre diferents mesures antropomètriques (pes corporal, alçada, perímetre de cintura, força i funció muscular). Després de realitzar les activitats de la intervenció, es repeteix l’enquesta als participants en el projecte i se’ls tornen a prendre les mesures corporals per tal de comprovar si la intervenció cocreada ha millorat aspectes del seu estil de vida, resultats que s’analitzen aquest mes de setembre.

Ruta fotogràfica amb mòbils a Vilanova d’Escornalbou

Els pobles participants són Vilanova d’Escornalbou, Maspujols, Masroig, Vilalba i els Arcs, Masdenverge, Botarell, Pinell de Brai, La Fatarella, El Montmell, L’Aleixar, Bot, Caseres, Horta de Sant Joan i la Pobla de Massaluca. Hi ha set pobles que han participat com a grup intervenció, és a dir, han participat en les activitats cocreades, i set més als quals només hi ha hagut les avaluacions inicial i final, per tal de poder comparar entre els pobles que han rebut la intervenció i els que no i, per tant, tenir resultats més fiables.

L’últim trimestre del 2023 hi haurà una exposició final de les fotografies realitzades en totes les rutes fotogràfiques dels set pobles d’estudi, que hauran servit per incentivar l’activitat física i les emocions que generen benestar dels participants a través d’una eina quotidiana com és el mòbil per descobrir racons del seu entorn que sovint passen desapercebuts. Serà l’oportunitat per fer una cloenda en què els participants valoraran l’experiència i els investigadores explicaran els principals resultats i conclusions del projecte.