19/12/2022

La URV cedeix un equip de cribratge de microplàstics a la plataforma Salvem la Platja Llarga

La màquina ha estat dissenyada per estudiants del Grau en Enginyeria Mecànica dins el programa d'Aprenentatge Servei i fabricada per alumnes de formació professional de fabricació mecànica

aparell platja llarga microplastics

Estudiants del tercer curs de l’assignatura de Tecnologia Mecànica del Grau en Enginyeria Mecànica de la URV han dissenyat un aparell que permet fer un cribratge de microplàstics a les platges. El prototip ha estat fabricat per alumnes de formació professional en l’àmbit de la Fabricació Mecànica de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca. Es tracta d’un projecte cooperatiu que s’emmarca en el programa d’Aprenentatge Servei, i que ha estat finançat pel Consell Social i l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV a través d’un ajut pont per a projectes educatius coordinat per l’Institut Pere Martell

L’aparell ha estat cedit, en un acte celebrat el passat divendres 16 de desembre, a la plataforma ecologista Salvem la Platja Llarga de Tarragona perquè en faci ús i pugui dur a terme recollides de polímers a la platja. D’aquesta manera, es dona resposta a un problema mediambiental vigent com és la quantitat excessiva de microplàstics a la costa. “Incloure dins de la docència la part social per buscar solucions és una bona fórmula”, explica Jordi Llort, membre de l’entitat, que també es mostra agraït per la cessió de la màquina.

L’aparell dissenyat per estudiants del Grau en Enginyeria Mecànica de la URV i fabricat per estudiants de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca.

Darrere de la tasca hi ha l’equip d’estudiants universitaris de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) que s’han encarregat de fer el disseny del prototip: Farah Bouziani, Guillem Amigó, Adrià Curto, Júlia Belmonte, Judit Domínguez, Gerard Llobregat i Haibo Zhu. Curto i Llobregat, en representació del grup, valoren la bona feina feta: “Ens vam reunir amb la plataforma i vam comprovar de primera mà la gran quantitat de microplàstics a les platges. Ha estat un projecte que ha requerit molta feina i esforç involucrant un institut, la universitat i les entitats”. D’aquesta manera pretenen donar visibilitat a un problema freqüent del litoral i guarden l’experiència i la satisfacció d’haver fet d’enginyers en aquesta assignatura.

Una satisfacció compartida també per la resta de parts implicades. Albert Fabregat, professor de l’assignatura, destaca el treball en equip dut a terme i l’intercanvi de coneixements entre els estudiants. “Hem fet molts equips i moltes maquetes al llarg de l’aprenentatge dels estudiants”, exposa. Per la seva banda, Avril Lombardi, tècnica del programa Aprenentatge i Servei de la URV, remarca el sentit d’aquesta iniciativa i espera que “més estudiants puguin accedir a aquest tipus d’aprenentatge integral i significatiu, i desenvolupar les seves habilitats professionals”. Des de l’ICE, Núria Garcia recorda els 10 anys de la convocatòria d’ajuts pont i valora el pont de coneixement entre la formació professional i els estudis universitaris.

Per la seva banda, Oriol Balsells, professor de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca, manifesta la importància de “fer entrar la visió industrial a l’institut a través de plànols i fabricar una màquina”.

Adrià Curto i Gerard Llobregat, dos dels estudiants que han dissenyat l’equip