12/03/2024
La URV consolida el lideratge internacional en l’aprenentatge servei, la professionalització del doctorat i la internacionalització a casa
Personal de 30 universitats d’arreu del món es formen a la URV, referent en aquests àmbits de la docència, la gestió i la recerca universitària
Personal de 30 universitats d’arreu del món es formen a la URV, referent en aquests àmbits de la docència, la gestió i la recerca universitària
La Universitat Rovira i Virgili (URV) és referent en camps molt diversos que han permès, en concret, millorar l’experiència d’aprenentatge dels estudiants de grau i màster i la seva implicació amb la societat, millorar la relació entre els supervisors de tesi i els doctorands per iniciar la carrera investigadora amb garanties d’èxit, i incrementar l’impacte de la internacionalització de la institució. El que van començar com a experiències pilot ja fa més de deu anys ara són programes completament integrats en l’activitat docent, de gestió i de recerca de la Universitat i se n’ha demostrat l’impacte positiu al llarg dels anys.
Per això 68 professionals de 30 universitats de 21 països són a la URV per formar-se i compartir bones pràctiques en aquests tres àmbits des d’aquest dilluns i fins al divendres, 15 de març. Per fer-ho, la Universitat a través del Centre Internacional, ha organitzat tres cursos intensius per a cada perfil de professional, que combinen la virtualitat i la presencialitat en una forma innovadora d’aprenentatge, ensenyament i formació centrada en la cooperació (el que s’anomenen Blended Intensive Programmes), finançats pel programa europeu Erasmus+. El personal docent i investigador i el personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis participant prové d’universitats que formen part de xarxes internacionals compartides amb la URV, com ara l’Aliança Aurora, amb participants de gairebé totes les institucions sòcies, o bé la Xarxa SGroup i INU.
Compromís de la comunitat universitària amb l’entorn a través de l’Aprenentatge Servei
Un dels aspectes en què la URV és referent és l’Aprenentatge Servei, una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte, de manera que els estudiants desenvolupen el compromís social juntament amb l’aprenentatge de continguts, competències i habilitats de cada titulació. Desenes d’estudiants i professorat treballen amb aquesta metodologia cada any a la URV i donen resposta a les organitzacions socials. Durant el curs intensiu “Community Service-Learning and Third Mission: Local Service for Global Learning”, tècnics i professorat aprenen les característiques de la metodologia de l’Aprenentatge Servei a través de l’experiència de la URV i de la de convidats internacionals i faran un treball pràctic per tornar a les respectives universitats amb una proposta de projecte per implementar.
Una bona relació entre supervisor i doctorand millora els resultats de la recerca
La URV va impulsar l’any 2013 un projecte per a la professionalització de la supervisió doctoral, a través del qual any rere any es formen directors i directores de tesi per millorar la qualitat de la seva feina com a supervisors. En els tallers aprofundeixen en aquelles estratègies i competències que afavoreixen una relació oberta, honesta i professional amb els seus doctorands i doctorandes. Això té com a resultat una major satisfacció de supervisors i doctorands, i una millora dels resultats de la investigació. Així, en el curs “Good Practices in Doctoral Supervision” s’hi condensarà part del coneixement generat al llarg d’aquests anys. Els participants d’aquest BIP ho treballaran en un format molt pràctic i col·laboratiu per garantir l’intercanvi de bones pràctiques i aprenentatge mutu.
La millora de l’experiència de la comunitat universitària a través de la internacionalització
La URV ha estat reconeguda per diverses organitzacions internacionals pel seu enfocament innovador sobre la internacionalització, especialment per l’aplicació del concepte d’internacionalització a casa. Això és la integració de les dimensions internacionals i interculturals en el currículum formal i informal dels estudiants, però, en el cas de la URV, també en la integració d’aquestes dimensions en la formació del personal, que té un rol determinant a l’hora d’obrir la institució al món. Aquesta perspectiva sorgeix de la constatació que el Personal Tècnic de Gestió, Administració i Serveis és una peça clau a l’hora de donar suport a l’estudiantat i visitants internacionals, però, per contra, se sentia desconnectat de la missió d’internacionalització de la Universitat perquè tenia menys oportunitats que el professorat de participar en activitats d’aquest àmbit o desconeixia com contribuir-hi.
Des del Centre Internacional de la URV van posar fil a l’agulla i han format 130 membres del personal de la Universitat i 194 formadors d’altres institucions d’educació superior, que, al seu torn, formen el personal de les seves universitats. En aquest context, el curs “Engaging your institution in Internationalisation at Home: examples and good practices” aborda diverses bones pràctiques i projectes que la URV ha implementat en la seva estratègia d’internacionalització a casa i inclou aportacions dels participants per aprendre sobre les experiències de les seves pròpies institucions.
La setmana de formació al personal de 30 universitats de 21 països a través de tres Erasmus Blended Intensive Programmes (BIP) consolida el lideratge internacional de la URV en els àmbits de l’aprenentatge servei, la supervisió doctoral i la internacionalització a casa.