15/02/2024

Més de 1.200 estudiants xinesos s’han format a la URV en llengua espanyola

La Universitat, pionera en oferir un programa formatiu per a estudiants sinoparlants, celebra l'any nou xinès amb tallers i actuacions

Fira de tallers organitzada pels estudiants xinesos de la URV amb motiu de l'any nou xinès.

Una fira de tallers i menjar, el ball del drac i l’actuació amb instruments ha omplert aquest matí la plaça de la Concòrdia del campus Catalunya. Els estudiants del “Programa formatiu per a alumnat sinoparlant” del Centre d’Estudis Hispànics de la URV han organitzat les activitats que marquen l’inici del nou any a la Xina, l’any del Drac, i que a la URV ja s’han convertit també en tradició.

El curs vinent es compliran trenta anys des que el primer grup d’estudiants xinesos va arribar a la Universitat per seguir un curs d’espanyol com a llengua estrangera, i en farà vint que es van signar els primers convenis d’estudis amb universitats xineses. La URV va ser, de fet, de les primeres de l’Estat en oferir un programa formatiu exclusiu per a alumnat xinès.

Des d’aleshores, s’han format 1.200 estudiants de grau, que arriben a la URV per cursar tercer i quart, o només un dels dos cursos. Ho fan amb l’objectiu de millorar el nivell d’espanyol i tenir més oportunitats laborals. Per això el programa ofereix dos itineraris, el de llengua i cultura i el de llengua i empresa, amb un primer quadrimestre comú per millorar la seva competència lingüística d’espanyol. Després, en funció dels interessos, poden escollir optatives detraducció, història, literatura i societat, o bé de relacions econòmiques de la Xina amb països de parla espanyola i introducció als negocis i a l’emprenedoria, entre d’altres.

La immersió també passa per treballar conjuntament amb els estudiants del grau en Llengua i Literatura Hispàniques i del màster en Ensenyament de Llengües en diverses assignatures pràctiques, la qual cosa els permet crear vincles. L’estada a la URV, de fet, ha estat per a alguns d’ells clau

Celebració de l’Any Nou xinès amb actuació del drac al campus Catalunya.

L’experiència a la URV és significativa per aquests estudiants, que surten per primera vegada de la Xina per viure un o dos anys fora als seus vint anys. La seva estada també els serveix per ser ambaixadors de la seva llengua i cultura fora del seu país i s’ho prenen molt seriosament, explica Sandra Iglesia, que és directora del Centre d’Estudis Hispànics.

És amb aquest objectiu que cada any organitzen la celebració de l’Any nou xinès a la Universitat i, des de fa ja uns anys, també a la ciutat de Tarragona. El 24 de febrer a la plaça Corsini s’hi podrà tornar a trobar una fira d’objectes i menjar i espectacles d’11:30 a a 13:30 h.

Han passat gairebé vint anys des que les professores del Departament de Filologies Romàniques Esther Forgas, Sara Pujol i Sara Paco fessin un viatge institucional per signar els primers convenis d’estudis amb universitats de la Xina. Actualment, el Centre d’Estudis Hispànics té conveni amb 17.

En aquest temps, la majoria d’universitats de l’Estat han començat a oferir programes adreçats a estudiants sinoparlants. Això esperona l’equip del Centre d’Estudis hispanics: “Hem apostat sempre per la qualitat de la docència i per oferir un programa que realment respongui a les necessitats de l’alumnat”, explica Iglesia. Aquestes necessitats han anat canviant amb els anys, per això les responsables del programa formatiu treballen per actualitzar-lo i fer-lo atractiu i funcional any rere any.