21/09/2023

La URV s’adhereix al Pla d’actuació per la llengua al Camp de Tarragona i el Baix Penedès

Ofereix activitats per a la ciutadania a les seus del Campus Extens i acompanya les iniciatives de promoció del català al territori aportant bones pràctiques en l'àmbit de la política lingüística

El rector de la URV, Josep Pallarès, i el secretari de Política Lingüística de la Generalitat, Francesc Xavier Vila, després d'haver signat l'adhesió al Pla d'actuació per la Llengua al Camp de Tarragona i el Baix Penedès.

La Universitat Rovira i Virgili (URV) ha signat aquesta tarda l’adhesió al Pla d’actuació per la llengua la Camp de Tarragona i el Baix Penedès, una de les iniciatives que desplega el Pacte Nacional per la Llengua a nivell municipal per millorar els àmbits deficitaris pel que fa a l’ús de la llengua en les localitats implicades. La URV se suma així a l’experiència pilot amb els ens locals per promoure i protegir la llengua en un territori en què el coneixement social i l’ús del català es troba en situació de regressió.

La Universitat promou i participa així en activitats que compleixen quatre objectius: assegurar el compliment de la normativa lingüística per part dels organismes implicats; revisar els mecanismes d’acollida lingüística per tal que arribin a tota la població nouvinguda; contribuir a fer complir la normativa lingüística als establiments comercials i a les empreses que es relacionin amb els organismes implicats, i establir les prioritats en matèria lingüística dels diferents municipis i organismes adscrits al pla i implantar-hi les mesures que s’acordin.

Amb l’adhesió al pla, la URV enforteix el seu paper com a agent social al territori en matèria de política lingüística. Més concretament, participa en els processos que els ens locals impulsen per a la millora de l’ús de la llengua aportant bones pràctiques implementades a la Universitat i que són aplicables en altres entorns. També organitza activitats que promouen el coneixement de la llengua als diferents municipis on la Universitat hi té seu a través del Campus Extens.

A nivell intern, la URV també es compromet a fer efectives diverses actuacions, com ara garantir els drets lingüístics de la comunitat universitària, enfortir l’ús normal del català com a llengua pròpia de la URV i activar un pla específic d’acollida lingüística i cultural, entre d’altres. Són accions previstes al Pla de política lingüística de la Universitat i als diversos plans específics que el despleguen.

L’acord d’adhesió ha estat signat avui pel rector de la URV, Josep Pallarès, i pel secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, Francesc Xavier Vila.

D’esquerra a dreta, Anna Domingo, responsable de la Secretaria de Política Lingüística a Tarragona; Lurdes Malgrat, directora dels Serveis Territorials de Cultura a Tarragona; Josep Pallarès, rector de la URV; Francesc Xavier Vila, secretari de Política Lingüística de la Generalitat; Jose Antonio Moreno, comissionat de Política Lingüística i Publicacions de la URV, i Jordi de Bofarull, secretari de la Comissió de Política Lingüística de la URV.