19/02/2024

La URV rep el Premi a l’excel·lència innovadora en internacionalització

Marina Casals, cap del Centre Internacional de la URV, rep el premi de l'AIEA de mans del president electe, Amir Reza.

Des de l’any 2011, la Universitat Rovira i Virgili ha implementat una metodologia de formació perquè el Personal Tècnic de Gestió, Administració i Serveis tingui les eines per entendre i contribuir a la internacionalització de la institució i obrir-la al món. Aquest mètode ha tingut continuïtat amb successius projectes fins al punt que la Universitat és referent en la formació de formadors per a la internacionalització de les institucions d’educació superior.

Ara l’Associació d’Administradors d’Educació Internacional (AIEA – Association of International Education Administrators) ha guardonat la URV amb el Premi a l’excel·lència innovadora en internacionalització (Innovative Excellence in Internationalization Award), que es basa en les complexitats i oportunitats actuals en la internacionalització. Els objectius d’aquest premi s’alineen amb el lideratge inspirador i creatiu per avançar en la internacionalització integral i amb els principis de justícia, equitat, diversitat i inclusió i els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

130 membres del personal formats i 194 formadors al món

L’impacte de la formació que va començar a proporcionar la URV es va multiplicar a través del projecte SUCTI (Systemic University Change Towards Internationalization), finançat pel programa Erasmus + entre el 2016 i 2019, i, en acabar, s’ha mantingut la formació de formadors liderada per la mateixa Universitat a través de la Fundació URV. Fins ara s’han format 130 membres del Personal Tècnic de Gestió, Administració i Serveis de la URV i hi ha 194 formadors al món gràcies als onze cursos de formació de formadors en diversos països europeus.

La intervenció de la URV en la formació del personal no acadèmic sorgeix de la constatació que el Personal Tècnic de Gestió, Administració i Serveis té menys oportunitats de participar en activitats d’internacionalització que el personal investigador o desconeix com contribuir-hi. El PTGAS se sentia invisible, desconnectat de la missió d’internacionalització, amb manca d’informació i habilitats essencials però alhora se’ls demanava donar suport als estudiants i visitants internacionals.

A través d’una primera formació es va posar de manifest que una intervenció de desenvolupament professional podria ser una manera eficient de modelar la mentalitat del personal per convertir-les en veritables agents d’internacionalització des dels seus respectius serveis i unitats.

Un cop acabat el projecte europeu SUCTI, la URV va decidir continuar oferint els cursos “SUCTI Train the Trainers” oberts a totes les institucions interessades. Des d’aleshores, s’han fet onze edicions del SUCTI Train the Trainers i ja hi ha 194 formadors SUCTI a tot el món, principalment a Europa, però també a Llatinoamèrica i Àsia.

A nivell intern, la URV continua oferint el seu curs propi per al personal, havent format més de 130 professionals no acadèmics en internacionalització. Aquest curs ocupa un lloc destacat en el currículum de desenvolupament professional de la institució. A més, la Universitat també ha ofert cursos SUCTI mixts per a acadèmics i personal no acadèmic, amb resultats positius.

Marina Casals, cap del Centre Internacional de la URV ha recollit el Premi a l’excel·lència innovadora en internacionalització de l’AIEA aquest dilluns 19 de febrer en un acte celebrat a Washington DC (Estats Units) en el marc de la conferència de l’associació. És la segona vegada en la història del premi que el guanya una universitat no anglosaxona, després que també l’hagi rebut una universitat de Sudàfrica.

La URV també ha estat present en la trobada de l’AIEA amb les presentacions “Inclusive Comprehensive Internationalization: From Theory to Practice” i “The Changing Landscape of Global Talent Mobility”, que ha fet la mateixa cap del Centre Internacional de la URV.

El projecte SUCTI ja va ser reconegut amb el premi de l’Associació Europea per a l’Educació Internacional (EAIE) l’any 2019.