26/07/2023

La URV participa en un projecte per avaluar l’impacte del canvi climàtic en la salut

La Universitat Rovira i Virgili aplicarà la seva expertesa en metabolòmica a dos projectes que pretenen avaluar com impacta el canvi climàtic en la salut de les persones que pateixen malalties cròniques. Aquest és l’objectiu d’un consorci liderat liderat per la Fundació Docència i Recerca MútuaTerrassa, en el que a més de la URV també hi participen el Servei Meteorològic de Catalunya i la UPC i que s’ha donat a conèixer aquest dimecres. Amb aquesta iniciativa -la primera d’aquestes característiques arreu de l’Estat espanyol i una de les pioneres a nivell internacional- es pretén extreure indicadors científics que permetin anticipar-se i incidir en la millora de la salut d’aquest tipus de persones elaborant recomanacions i estratègies a escala global per adaptar els sistemes sanitaris als reptes derivats del canvi climàtic.

A través d’aquest projecte, el Servei Meteorològic de Catalunya subministrarà a MútuaTerrassa totes les dades meteorològiques necessàries per a l’estudi, gràcies a la densa xarxa d’estacions meteorològiques -gairebé 200- que gestiona arreu del país, i posarà al servei del projecte el seu coneixement en tractament de sèries i en validació i homogeneïtzació de dades. Amb aquestes dades i les que contenen les històries clíniques digitalitzades de què disposa MútuaTerrassa es volen impulsar dos projectes en l’àmbit de la recerca i la innovació biomèdica en els que participaran activament els investigadors Maria Vinaixa i Òscar Yanes, del grup de recerca Mil@b de la URV.

El primer d’aquests estudis tindrà un enfocament retrospectiu, i s’analitzaran les dades sanitàries i climàtiques dels darrers 15 anys a l’àrea d’influència de MútuaTerrassa, utilitzant tècniques de Big Data i Intel·ligència Artificial. Aquest exercici permetrà definir les persones i malalties més susceptibles al canvi climàtic, així com les circumstàncies meteorològiques amb major impacte en la salut. També es realitzarà el càlcul dels algoritmes de relació entre les malalties cròniques i l’escenari climàtic.

Un cop s’obtinguin les dades d’aquest primer estudi es vol iniciar el segon, encapçalat pel grup de recerca de la URV, que aplicarà la seva expertesa en el camp de la metabolòmica. En aquest nou estudi s’acompanyaran grans grups de pacients de forma prospectiva i s’integrarà informació clínica, mediambiental i climàtica. D’aquesta manera, mitjançant l’aprenentatge previ i les noves informacions, es vol generar una eina tecnològica que permetrà adaptar el sistema sanitari al canvi climàtic oferint recomanacions anticipades per a pacients (podran rebre una atenció personalitzada i adequada al moment de l’any, les condicions meteorològiques i la seva pròpia patologia); professionals de la salut (disposaran d’informació en temps real en relació als pacients més vulnerables en funció de les condicions meteorològiques i la seva malaltia) i gestors de salut (comptaran amb informació objectiva i en temps real que permetrà dimensionar i gestionar els recursos de forma adient d’acord amb les circumstàncies meteorològiques).

A aquesta unió de coneixements i tecnologies que proporcionarà una resposta precoç i precisa, s’hi afegiran els estudis de biomarcadors a través de la metabolòmica i l’epigenòmica. La idea és elaborar tecnologies diagnòstiques i de baix cost que permetran identificar i fer seguiment d’aquelles persones més susceptibles a les diferents circumstàncies climàtiques i mediambientals, adoptant estratègies de protecció de les mateixes.

“Un cop coneguem les dades del primer estudi, que ens mostraran quines malalties cròniques es veuen més afectades per episodis climàtics, recollirem mostres i mirarem quins marcadors metabòlics i epigenètics estan relacionats amb la resposta a aquestes condicions climàtiques, com per exemple, episodis de calor”, explica Maria Vinaixa, que fa recerca al Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la URV.

Primera aliança estratègica i d’excel·lència en termes de salut i condicions climàtiques

El Consorci Científic i Tecnològic d’aquest projecte representa una aliança única multidisciplinar entre diverses institucions d’excel·lència en salut i investigació. Combina la trajectòria de MútuaTerrassa en termes d’assistència sanitària integral i pública i l’expertesa del laboratori de genòmica de la Fundació Docència i Recerca MútuaTerrassa en el desenvolupament de teràpies personalitzades, amb la Universitat Rovira i Virgili (URV), referent internacional en l’aplicació de la metabolòmica amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la seva Càtedra UNESCO de Sostenibilitat i el Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) en mineria de dades, Intel·ligència Artificial i mètodes d’aprenentatge profund, juntament i el Servei Meteorològic de Catalunya, centre de referència en l’àmbit de la meteorologia i el canvi climàtic.

Aquesta iniciativa va més enllà de l’àmbit nacional i té un impacte internacional pel fet de tractar-se d’una de les primeres en abordar -de forma poblacional- la relació entre el canvi climàtic i les malalties cròniques més prevalents.