09/05/2024

L’equip d’URVoltage Racing prepara la moto elèctrica per competir al MotoStudent 2025

Des del 2016 prop de 150 persones de la comunitat URV han format part d’aquesta iniciativa en què l’estudiantat de diferents disciplines posa en pràctica allò que ha après a les aules

URVoltage és una associació universitària que aplega estudiants de diferents disciplines i els posa a treballar per un objectiu comú: dissenyar i construir una moto elèctrica de competició de la mateixa manera que ho faria una escuderia professional. Un cop construïda, la posen a prova al MotoStudent, un certamen biennal on competeixen amb altres equips d’estudiants de diferents països d’arreu del món.

Crec que ha estat la millor experiència que he tingut; fins i tot ara, que ja fa anys que treballo.

Tot va començar el 2016 quan Víctor Barcelón, un estudiant de tercer del doble grau en Enginyeria Elèctrica i Electrònica, Industrial i Automàtica, va veure una notícia a les xarxes socials que va cridar-li l’atenció. Estudiants de la Universitat de Màlaga havien construït una moto elèctrica, l’havien presentada al MotoStudent i havien aconseguit fer un bon paper amb un pressupost molt ajustat. “Vaig anar a buscar el Lluís Guasch, un dels meus professors, i em va dir: tu troba l’equip que jo trobaré els diners”, explica Barceló. Quan recorda l’experiència viscuda a la competició, somriu: “Crec que ha estat la millor experiència que he tingut; fins i tot ara, que ja fa anys que treballo, va ser una experiència única.”

L’equip d’URVoltage Racing que va participar al MotoStudent 2018.

L’equip de la URV va aconseguir classificar-se en setzè lloc de 25 participants amb una moto elèctrica que arribava als 163 quilòmetres per hora. Tot un èxit, considerant que cap d’ells no tenia cap mena experiència prèvia. En aquella primera campanya, l’equip va marcar-se tres objectius: posar en pràctica els coneixements adquirits als graus en Enginyeria, demostrar les possibilitats dels vehicles elèctrics com a mitjans de transport sostenibles i assegurar el relleu generacional i la continuïtat del projecte, a fi de motivar altres estudiants a formar part de l’equip. Des de llavors, prop de 150 persones han format part d’URVoltage Racing i l’equip de la URV ha competit en totes les edicions del certamen.

Crec que el transport elèctric té molt potencial i hi vull enfocar la meva carrera.

Eric Márquez és un dels estudiants que va incorporar-se a l’equip la campanya anterior. Mentre estudiava batxillerat, en unes jornades de portes obertes va assabentar-se de l’existència de l’associació, però no va ser fins que va matricular-se al grau en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica que va començar a veure-la com una oportunitat: “Crec que el transport elèctric té molt potencial i hi vull enfocar la meva carrera; si puc començar a aprendre’n des de bon començament, millor”. Així, ha trobat en URVoltage Racing una manera dinàmica i desafiadora d’aprendre; un complement perfecte als continguts teòrics del grau. “També fem molta pràctica al grau, però els laboratoris són un entorn massa controlat, massa perfecte”, reflexiona. Els problemes a què s’han d’enfrontar al taller estimulen la capacitat resolutiva dels estudiants i els posen en contacte amb la realitat del món laboral.

Eric Márquez, estudiant d’Enginyeria Elèctrica de la URV.

A l’hora de posar fil a l’agulla, els estudiants s’organitzen en cinc subunitats en funció de l’especialitat. L’equip elèctric i electrònic, format per estudiants del grau en Enginyeria Electrònica, Industrial i Automàtica, s’encarrega de dissenyar el circuit elèctric de la moto tenint en compte les especificacions dels dos elements principals, el motor i la bateria. La seva missió és maximitzar el rendiment del vehicle en termes de velocitat punta, acceleració i autonomia, sense deixar de banda la seguretat. L’equip mecànic, format per estudiants d’Enginyeria Mecànica, ha de dissenyar-ne el xassís i els altres components estructurals, parts que afecten el comportament de la moto a la pista i a la maniobrabilitat. L’altre equip que treballa amb les mans a la moto és l’encarregat de la telemetria, format per estudiants de Telecomunicacions i Enginyeria Informàtica, que s’encarreguen de recollir informació en temps real sobre el rendiment de la màquina i posar-la a l’abast de l’equip i el pilot, perquè en maximitzin el rendiment.

Com que l’equip té un pressupost limitat, l’optimització dels recursos i el contacte amb patrocinadors és essencial. Se n’encarrega l’equip de gestió, format per estudiants del grau en Administració i Direcció d’Empreses. Finalment, la subunitat de comunicació genera material audiovisual i gestiona les xarxes socials i les vies que té URVoltage Racing per donar a conèixer la seva activitat al món. És tot just aquest equip, el de comunicació, l’únic que està vacant. “Des del taller convidem els alumnes dels estudis de Comunicació de la Universitat que ens vinguin a veure i que coneguin el projecte”, manifesten.

Estudiants de la ETSE manipulant l’inversor elèctric.

I tota aquesta feinada, per a què? Doncs per participar, un cop cada dos anys, en la competició interuniversitària MotoStudent, que acull el circuit MotorLand d’Aragó, a Alcanyís. Allà es veuen les cares amb estudiants d’universitats d’arreu del món que, igual que ells, han estat treballant en la seva moto elèctrica. El nombre d’equips varia cada any, però en l’edició del 2023 hi van participar 49, provinents de catorze països.

Tot i que l’organització de l’esdeveniment comprova l’evolució dels vehicles durant l’etapa de desenvolupament, també els sotmeten a una sèrie de proves estàtiques molt exigents abans que puguin sortir a pista, sobretot per raons de seguretat. Entre d’altres hi ha proves elèctriques, dissenyades per identificar fugues i pics de tensió potencialment perillosos, i mecàniques, que determinen si les parts estructurals poden aguantar les forces que rebran durant la cursa. Paral·lelament, els equips han de presentar i defensar les decisions que han pres durant l’etapa de disseny i construcció davant d’un tribunal, que s’assegura que disposen dels coneixements adequats sobre el funcionament de la moto. Si l’equip i el vehicle superen aquests exàmens, un pilot de proves professional testa la moto i decideix si és segura per al pilot i els seus rivals.

Un cop els vehicles certificats com a segurs tornen a mans dels equips, se sotmeten a més proves per determinar-ne el rendiment, aquest cop en mans del pilot designat per cada equip. Es mesuren la capacitat d’acceleració i frenada, la velocitat punta i la maniobrabilitat. Abans de la cursa, però, s’ha de fer la sessió classificatòria, mitjançant la qual es determina l’ordre de sortida en funció del temps que tardi cada moto a fer una volta. Els més ràpids, al davant, és clar.

Això és com les pràctiques de laboratori: aprens més quan no funciona que quan funciona.

Només els vehicles sense irregularitats i que no han patit cap desperfecte durant les proves arriben a la cursa., L’any passat, per exemple, l’equip de la URV va haver d’enfrontar-se a un imprevist: el circuit elèctric es comportava de manera erràtica. “En l’àmbit docent, va ser l’edició més fructífera”, diu José Luis Ramírez, el professor de la URV que guia els estudiants en tot el procés. Recorda que van estar dues nits pràcticament sense dormir intentant solucionar el problema.

José Luis Ramírez, professor de la ETSE i tutor de l’equip.

Tot i que finalment van localitzar i reparar l’avaria, lamentablement ja era massa tard per participar en la cursa. “Això és com les pràctiques de laboratori: aprens més quan no funciona que quan funciona”, explica amb un pèl de resignació. Per ell, l’essència de la iniciativa rau en el caràcter docent, és a dir, en el fet que ofereix als estudiants un vessant pràctic de tot allò que aprenen a les pissarres de la URV. Creu que, quan un estudiant dedica el seu escàs temps lliure a ampliar coneixements afrontant un repte com aquest, per diversió, el distingeix de la resta i li dona cert avantatge a l’hora d’entrar al món laboral.

I això agrada a les empreses. El professor afegeix que hi ha dos motius pels quals poden tenir interès a col·laborar amb el projecte: el primer, per qüestions emocionals —exalumnes de la facultat i antics membres de l’associació que, un cop inserits al món laboral, no volen perdre el contacte amb el projecte—; el segon, per captar talent. “L’ocupabilitat dels estudis de l’ETSE (Escola Tècnica Superior d’Enginyeria) és del 100%, i això fa que existeixi certa competència entre les empreses a l’hora de captar nous enginyers”, diu.

URVoltage Racing és, per a les empreses, una forma efectiva d’establir contacte amb els estudiants més motivats abans que s’hagin graduat. En alguns casos, els patrocinadors els conviden a presentar el seu projecte a l’empresa, els ensenyen les instal·lacions i fins i tot els ofereixen coneixements útils en el disseny i muntatge de la moto. Com a exemple, un dels patrocinadors principals del projecte, Lear Corporation, que produeix components electrònics per a vehicles, va contractar prop de la meitat de l’equip de l’edició anterior.

Ara l’equip està dissenyant la motocicleta elèctrica que competirà al MotoStudent 2025. Mentre l’equip de gestió busca patrocinadors, els enginyers elaboren models 3D dels components que més endavant hauran de construir i muntar. Fins que no rebin els components que l’organització de la competició posa al seu abast —el motor, els frens i alguns elements del circuit elèctric—, amb l’objectiu de garantir la seguretat dels participants i la justa competència entre equips, no podran acabar els dissenys i avançar amb el projecte.

No obstant això, sense saber-ho, al taller construeixen alguna cosa més que una moto de competició: una comunitat. Igual que altres exmembres, Víctor Barcelón segueix en contacte amb el projecte i assessora els estudiants quan ho necessiten. Eric Márquez, ara líder del departament electrònic, vetlla, juntament amb els seus companys, per assegurar el relleu generacional a l’entitat, presentant-la als estudiants de nou accés, tal com ho van fer amb ell, tot plegat amb l’ajuda del professor José Luis. Qui sap si el proper MotoStudent el guanyarà la URV. El que és segur és que, amb aquest equip, arribaran lluny.

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*