01/02/2021

Vera, la darrera neandertal del nord de Burgos

El treball compta amb la participació de Marina Lozano, investigadora de l'IPHES-CERCA-URV que ha analitzat la dent de llet inclosa en aquest estudi

Diferents vistes de la dent de llet neandertal de Vera (PV-1360). Cedida Universidad de Burgos

L’ equip multidisciplinari que investiga la cova de Prado Vargas, situada a Cornejo, Merindad de Sotoscueva, a la província de Burgos, acaba de publicar un complet estudi a la revista Quaternary Science Reviews on presenten els seus darrers resultats sobre les estratègies de subsistència dels grups de neandertals que van ocupar aquesta cavitat. El treball ha comptat amb la participació de Marina Lozano, investigadora de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES-CERCA) i professora associada de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona (URV) que ha analitzat la dent de llet d’una nena neandertal trobada en aquest jaciment.

Amb el títol “Late Neanderthal subsistence strategies and cultural traditions in the northern Iberia Peninsula: Insights from Prado Vargas, Burgos, Spain”, l’ equip codirigit per Marta Navazo, professora titular de Prehistòria de la Universitat de Burgos (UBU); Rodrigo Alonso, responsable de Didàctica i Dinamització del Museo de la Evolución Humana (MEH) i professor associat de Prehistòria a la UBU, i Alfonso Benito investigador del Centro Nacional en Evolución Humana (CENIEH), acaben de publicar a la revista Quaternary Science Reviews els resultats de l’excavació del nivell 4 de la cova de Prado Vargas. Aquest equip està excavant en aquesta cavitat, situada a la localitat de Cornejo a la Merindad burgalesa de Sotoscueva, des de 2016. Els resultats obtinguts fan que aquest jaciment esdevingui un lloc clau per tal d’entendre el mode de vida dels darrers neandertals del nord peninsular.

Campanya d’excavació de 2020 a Cueva Prado Vargas. – Cedida Universidad de Burgos

En aquesta investigació s’ analitzen les estratègies socioeconòmiques i culturals dels grups neandertals que van ocupar aquest territori fa 45.000 anys. S’ha realitzat un complet estudi dels fòssils d’ animals, les restes de pol·len, les eines de pedra i os i les seves traces d’ús, la formació del depòsit, i la cronologia del nivell 4 emprant diferents mètodes de datació. A més, aquest treball ha servit per donar a conèixer a la comunitat científica la dent de llet que li va caure a una nena neandertal quan tenia uns vuit anys d’edat i que es va descobrir a la campanya del 2019. La resta fou batejada amb el nom de Vera i la seva anàlisi l’ha dut a terme la investigadora del IPHES-CERCA-URV Marina Lozano.

A més de la UBU, el MEH, IPHES-CERCA-URV i el CENIEH han col·laborat altres científics de la Universitat del País Basc-IKERBASQUE, la Universitat Politècnica de Madrid i la Universitat d’Adelaida (Austràlia). Aquesta diversitat i multidisciplinarietat ha permès integrar metodologies tradicionals clàssiques d’identificació i anàlisi de les milers de restes arqueològiques i paleontològiques, amb noves i punteres tècniques d’anàlisi espacial i de materials. Particularment, els materials arqueològics se estan analitzant a través de microscòpia confocal i microscopis metalogenètics. D’altra banda, per a les tècniques de datació s’ ha combinat la de racemització d’ aminoàcids amb la de radiocarboni (Carbono 14) i datació per luminescència estimulada òpticament.

La investigadora de l’IPHES-CERCA-URV Marina Lozano analitzant dents diverses a l’IPHES – Xosé Pedro Rodríguez/IPHES

A la revista també es presenten els resultats d’ un sondeig estratigràfic gracies al qual sabem que per sota del nivell 4 es localitzen més de sis metres de sediment, que conté altres nivells arqueològics del mateix període, el que implica que un grup de neandertals va viure de manera ininterrompuda en aquest territori llegant-se d’ unes generacions a d’altres una tradició cultural pròpia que aquests investigadors estan descobrint.

Les excavacions a Cueva Prado Vargas han estat finançades per la Consejería de Cultura de la Junta de Castilla y León i ha comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament de la Merindad de Sotoscueva i un ajut per a analítiques de la Fundación Palarq.

Referència bibliogràfica

Navazo,M., (2021). “Late Neanderthal subsistence strategiesand cultural traditions in the northern Iberia Peninsula: Insights from PradoVargas, Burgos, Spain”,. Quaternary Science: Reviews 254, 1067956.