09/11/2016

Víctor Grifols desgrana les claus de l’èxit de l’empresa familiar que dirigeix

L'empresari Víctor Grifols pot afirmar que porta el negoci a la sang. Director general i CEO de l'empresa que van fundar el seu pare, el seu avi i el seu tiet l'any 1940, la companyia s'ha fet un lloc entre les més importants de l'IBEX 35 gràcies, en bona part, a la fabricació de medicaments a partir de les proteïnes que es troben al plasma sanguini, que representa un 77% dels ingressos de l'empresa. Grifols va ser el protagonista de la conferència d'Economia que cada any organitza el Centre de Recerca en Economia Industrial i Economia Pública (CREIP), que ha reunit més de 300 persones a la Facultat d'Economia i Empresa per escoltar aquest cas d'èxit empresarial

Grifols ha centrat la seva conferència en explicar l’origen de l’empresa, el seu creixement i la naturalesa del negoci el dia 9  de novembre davant d’un auditori -l’Aula Magna de la Facultat d’Economia d’Empresa, al campus Bellissens de Reus- plena de gom a gom. Amb una facturació d’uns 4.000 milions d’euros anuals, actualment Grifols SA dóna feina a unes 15.000 persones: 11.000 als Estats Units, 3.000 a Espanya i uns 1.000 repartides per la resta del món. Bona part d’aquest negoci es deu a la fabricació de medicaments a partir de les proteïnes que es troben al plasma sanguini, que representa el 77% dels ingressos de l’empresa i que ha fet, en gran part, que des de que la companyia va sortir a borsa l’any 2006 les seves accions hagin augmentat un 718’6% en un període de 10 anys, convertint-la en una de les més importants de l’IBEX 35.

Com a negocis secundaris, Grifols també presta serveis de diagnòstic clínic, subministra materials i maquinària als hospitals i elabora productes d’enginyeria per al disseny de plantes industrials per als sectors farmacèutic i biotecnològic. A més, la companyia compta amb un servei de formació permanent per als seus treballadors –Grifols Academy-, així com amb diverses fundacions per a l’elaboració de projectes socials. La companyia també col·labora amb diferents projectes de recerca a través de joint-ventures i altres tipus d’acords amb diferents institucions.

La conferència de Víctor Grífols va omplir l'Aula Magna de la Facultat d'Economia i Empresa.
La conferència de Víctor Grífols va omplir l’Aula Magna de la Facultat d’Economia i Empresa.
El plasma com a línia de negoci

Grifols va centrar una part de la seva conferència en desgranar la seva principal línia de negoci: el plasma sanguini. Aquest s’obté -va explicar- a partir de les donacions remunerades que es fan als Estats Units, i que es calcula que són unes 26.000 diàries en 161 centres, el que representa uns 8,8 litres de plasma/dia. L’empresari va aclarir que remunerar aquestes donacions no és legal a Espanya, i a Europa només es pot fer a Alemanya, Àustria i la República Txeca. Les donacions es fan mitjançant la tècnica de la plasmafèresi, un procés que triga entre 2 i 3 hores per donant, al que se li paga pel temps que ha destinat a la donació. Les persones regeneren el plasma que han donat en unes hores i poden fer fins a dues aportacions setmanals, per les què se’ls paga una mitjana d’entre 30 i 40 dòlars per donació.

Un cop obtingut el plasma -va detallar Grifols-, es trasllada als laboratoris situats a Texas, on es verifica la seva idoneïtat, i aleshores es transporta fins als magatzems de Carolina del Nord i Califòrnia, on roman un mínim de 3 mesos a -30ºC, període durant el qual es revalida la seva idoneïtat i qualitat. A partir d’aquí, es trasllada de nou fins a les plantes de producció de Clayton (Carolina del Nord), Los Ángeles (Califòrnia) o Barcelona, on s’extreuen les proteïnes necessàries per a l’elaboració de medicaments que, un cop fabricats, es porten al centre logístic global de Dublín on s’etiqueten i s’envasen. Des d’aquí, els els fàrmacs s’exporten al seu destí final a més de 100 països arreu del món. A data d’avui, Grifols té capacitat per processar 12,1 milions de litres de plasma.

Empresa familiar d’èxit

L’empresari també va voler recordar els inicis i la trajectòria ascendent de la companyia. Grifols SA va néixer l’any 1940, fundada pel seu pare i el seu tiet, Víctor i Antonio Grifols Lucas, respectivament, i el seu avi, Antonio Grifols Roig. Abans, però, l’any 1928 el seu pare ja havia patentat la “flèbula”, una xeringa estèril amb anticoagulant que servia per extreure sang i poder transportar-la, així com la “flèbula transfusora”, que permetia rebre sang d’un donant i injectar-la a un receptor.

A partir d’aquí, van ser moltes les fites que ha anat aconseguint l’empresa, des de diferents tècniques per obtenir el plasma dels donants, associacions amb altres empreses, l’internacionalització de la companyia i la seva penetració al mercat americà, o la seva sortida a borsa. La darrera, l’any 2015, quan Grifols va comprar la divisió de diagnòstic de Novartis i va instaurar el seu centre logístic global i la seva tresoreria a Dublín.