28/11/2024
La URV organitza visites virtuals en temps real a edificis patrimonials i empreses per a alumnes d’entorns rurals
La iniciativa facilita que les escoles amb més problemes de desplaçament coneguin llocs d’interès sense sortir de l’aula, amb ulleres de realitat virtual i explicacions en directe
La iniciativa facilita que les escoles amb més problemes de desplaçament coneguin llocs d’interès sense sortir de l’aula, amb ulleres de realitat virtual i explicacions en directe
Els alumnes de l’escola Roc Llop i Convalia de Miravet no perden detall de la Casa Canals. Gaudeixen de cada racó d’aquest edifici senyorial del segle XIX mentre reben les explicacions detallades de Cristòfor Salom, director del Museu d’Història de Tarragona. Seria una visita més a aquesta emblemàtica casa-museu tarragonina si no fos perquè no han hagut de desplaçar-se ni moure’s de la seva aula. Es tracta d’una iniciativa de la Universitat Rovira i Virgili, que ha començat a organitzar visites virtuals en temps real a diferents edificis patrimonials i empreses d’interès per a escoles d’entorns rurals, especialment les més allunyades i per a les quals els desplaçaments són problemàtics, en què s’utilitza una tecnologia d’emissió en directe amb imatges 360 i permet fer-ne el seguiment remot amb ulleres de realitat virtual.
Les escoles participants són les implicades en el RuralCatLab, un projecte de la URV per fomentar l’ús de tecnologies 5G per a l’educació i la recerca en zones rurals que es va iniciar en el marc del PECT Pobles Vius i Actius i al qual se li ha donat continuïtat amb el suport de la Diputació de Tarragona, dins de les activitats de divulgació i comunicació de la ciència del conveni marc entre la universitat i l’ens provincial. De moment s’estan fent proves pilot en diferents tipus d’espais per provar-ne la viabilitat.
A més del recorregut virtual dels nois i noies de Miravet a la Casa Canals, aquests dies hi ha visites de l’escola Rosa Gibert de Masdenverge al recinte modernista de l’Institut Pere Mata, de l’escola Sant Agustí de Riba-roja d’Ebre a l’empresa Idiada, de l’escola Les Eres de Rasquera al Port de Tarragona i de l’escola 1 d’Abril de la Palma d’Ebre a Dow Chemical. Després, està previst oferir aquestes activitats a escoles rurals amb regularitat.
Equipats amb ulleres de realitat virtual, els alumnes participants en la visita virtual van seguint el guia que, acompanyat del tècnic que realitza la transmissió de les imatges en directe, els va fent les explicacions pertinents. A través d’un grup de telegram creat expressament, els alumnes poden adreçar preguntes i comentaris a l’expert. A l’aula, on hi ha un altre tècnic de la URV, també es pot veure, a través de la pissarra digital, la retransmissió per youtube per a qui no dugui posades les ulleres.
Amb aquest projecte, es facilita l’accés a llocs d’interès a l’alumnat d’escoles que queden allunyades dels entorns urbans en què acostumen a localitzar-se aquests espais. Així, s’eviten desplaçaments que per a aquetes escoles suposen una inversió de diners i temps, a més del risc del trajecte per carretera. La tecnologia d’aquest projecte permet que, sense sortir de l’aula, puguin fer la visita de la manera més semblant possible a la realitat.