16/06/2016

Vuit tertúlies acosten la ciència a la ciutadania a través del cicle “Ciència a La Cantonada”

La URV ha conclòs la segona temporada de “Ciència a La Cantonada”, un cicle de tertúlies científiques que ha apropat els coneixements de la Universitat a la societat d’una forma amena. Durant el curs, més de 400 persones han assistit al Cafè La Cantonada de Tarragona per participar de les vuit tertúlies que han tractat diferents disciplines i àmbits del coneixement

Curiositats interestel·lars, secrets i experiments de la química a la cuina, el masclisme des de l’antiga Grècia, el dolor en els infants… Aquests són alguns dels temes que, des del mes de novembre passat, s’han tractat en les tertúlies científiques que han tingut lloc al Cafè La Cantonada, a Tarragona, cada segon dimarts de mes.

És la segona edició d’aquesta fórmula, que va començar al curs 2014-15 al Cafè Metropol, i s’ha convertit en una cita de referència pel que fa a la divulgació de la ciència a la ciutat, sobretot pel format innovador de tertúlia científica en què la interacció i participació del públic amb l’investigador de la URV és essencial.

El cicle “Ciència a la Cantonada” es va iniciar l’11 de novembre amb la conferència La llum, l’origen dels colors… i molt més!, amb Mar Reguero, professora de Química Física a la URV. I s’ha tancat parlant de La ciència de la música pop, en què John Style, professor d’Estudis Anglesos, ha explicat com la ciència ha demostrat que el públic que escolta una cançó pot percebre un missatge o un altre segons qui la canti.

joana La Cantonada

Durant el cicle d’aquest curs s’han trobat diferents investigadors de la URV, que han acostat temes científics als assistents i els han permès, en alguns casos, fer petits experiments. Jordi Andreu, professor de Gestió d’Empreses, va explicar quines són les deu estafes més grans de la història; Joana Zaragoza, professora de Filologia Grega, va parlar sobre l’herència de la Grècia antiga en matèria de masclisme.

Roger Cabré, professor d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica i Urbano Lorenzo, professor de Psicologia, van donar conceptes bàsics d’astronomia i van descobrir algunes de les curiositats més interessants del cosmos. En una tertúlia molt experimental, Sílvia de Lamo, professora d’Enginyeria Química, va parlar de l’estreta relació que hi ha entre la cuina i la química, així com de processos innovadors i de textures noves, i les persones que hi van assistir van poder experimentar tècniques com l’esferificació d’aliments.

De la seva banda, Jordi Miró, professor de Psicologia, va desmitificar la creença que els infants no senten el dolor i va fer un apropament al dolor crònic infantil. Carme Aguilar, professora de Química Analítica i Química Orgànica, va descobrir als assistents el paper fonamental que sempre ha tingut la química en la ficció cinematogràfica.

La proposta “Ciència a la Cantonada” està impulsada per la Unitat de Comunicació de la Ciència (ComCiència) de la URV, amb la col·laboració del Cafè La Cantonada, i amb el suport de la Diputació de Tarragona.