21/11/2018

La URV s’adhereix al Dia per a l’eliminació de la violència contra les dones amb jornades a Tarragona i Tortosa

Un manifest de les universitats catalanes reclama els recursos necessaris per fer campanyes de prevenció i establir mesures d'actuació davant les agressions

Un moment de la VI Jornada de commemoració del Dia internacional per a l'eliminació de la violència conra les dones a la sala de Juntes del campus Catalunya.

El dia 25 de novembre es commemora el Dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones i la URV s’hi adhereix amb la celebració de diversos actes. El primer i central es fa aquest matí al campus Catalunya, on diverses expertes han debatut sobre l’aplicació de Llei catalana dels Drets de les Dones per eradicar la violència masclista, que compleix 10 anys. El proper 29 de novembre es farà una conferència al campus Terres de l’Ebre sobre l’abordatge de la violència masclista. En tots dos campus, els estudiants llegiran el manifest consensuat per totes les universitats catalanes amb representació a la Comissió Dones i Ciència, adscrita a la secretaria d’Universitats i Recerca.

Amb el lema “Per unes universitats lliures de violència masclista” el manifest apel·la a la responsabilitat de les universitats en la lluita contra la no discriminació per raons de gènere. En aquest sentit, reclama que les universitats posin els recursos humans i materials necessaris per dur a terme campanyes de sensibilització i prevenció, així com mesures de detecció i actuació davant les agressions que puguin patir les dones en l’àmbit universitari. Així mateix, el manifest també demana, entre altres mesures, que s’incorpori la perspectiva de gènere de manera transversal en tots els programes de grau i postgrau.

Dos dels membres del Consell d’Estudiants, a l’esquerra, llegeixen el manifest “Per unes universitats lliures de violència masclista”.

L’Observatori de la Igualtat de la URV organitza la VI Jornada que commemora el Dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones, que consta de diversos actes. Aquest matí al campus Catalunya s’hi fa una taula rodona sobre els deu anys de vigència de la Llei catalana dels Drets de les Dones per eradicar la violència masclista, amb la participació de Mercè Claramunt, de l’Associació Dones Juristes, Beatriu Masià, de l’Associació Tamaia, Iolanda Tortajada, professora del departament de Comunicació de la URV i amb Inma Pastor, directora de l’Observatori com a moderadora.

La llei catalana, que el Parlament de Catalunya va aprovar l’abril de 2008, va suposar un salt qualitatiu respecte de la Llei Orgànica de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere que quatre anys abans havia aprovat el Congrés de Diputats. D’una banda, perquè amplia el reconeixement de les expressions en què es manifesta la violència cap a les dones, ja sigui física, psicològica, sexual o econòmica. I, de l’altra, perquè la llei estatal només reconeix els drets a les dones afectades per violència masclista en el marc de la parella o exparella.

A més de la taula rodona, al campus Catalunya també s’hi projectarà la la pel·lícula Te doy mis ojos, d’Itziar Bollaín. Serà demà 22 de novembre, a les 16:30 h a l’aula 516.

El campus Terres de l’Ebre també s’adhereix al Dia per a l’eliminació de la violència contra les dones amb la celebració de la conferència “Les violències masclistes: perspectives d’abordatge i pràctica professional” a càrrec de Carme Vidal, de l’Associació Tamaia, que tractarà sobre l’abordatge de la violència masclista. Serà el dia 29 de novembre, a les 12 h a l’aula 109 del campus Terres de l’Ebre, on una estudiant llegirà el mateix manifest de les universitats catalanes, “Per unes universitats lliures de violència masclista”.

El programa complet de la commemoració del Dia per a l’eliminació de la violència contra les dones a la URV es pot consultar aquí.