18/09/2015 Entrevista

Sara Gomis, Connectivity Account Executive a Booking.com

“Cal professionalitzar el sector turístic”

La reusenca Sara Gomis, diplomada en Turisme (2009) i màster en Direcció i Planificació de Turisme (2011) per la URV, és a la punta de llança a Catalunya del gegant Booking.com, la central de reserves més gran de la xarxa, amb una mitjana de 1.200.000 contractacions d’allotjament diàries.

Com va enfocar la formació acadèmica?

Vaig estudiar Turisme i Oci, cosa que em va aportar coneixements de moltes disciplines. En acabar, volia aprofundir en el món del turisme amb coneixements encara més tècnics i sòlids. I per això vaig escollir el màster en Direcció i Planificació del Turisme.

Què destaca del pas per la URV?

Turisme és una carrera molt transversal, que em va donar l’oportunitat d’intercanviar coneixements i experiències amb gent de molts sectors diferents. Això m’ha permès seguir endavant amb èxit la meva carrera professional i accedir a llocs on es valora molt aquest tipus de perfil més transversal i tècnic.

Quins consells pot donar a algú que està acabant els estudis?

Sobretot, treballar moltíssim i no deixar mai d’aprendre. El turisme és un sector molt canviant i sensible a diferents moviments. També està molt subjecte a diferents tendències i has d’estar sempre molt al dia, veure el que passa. No pots estar ancorat, sinó obrir mires i aprendre sempre coses noves, estar en moviment…

Quina responsabilitat té a Booking.com?

Treballo a l’equip de Booking Hispànica, que és la part local de Booking.com al nostre país. Oferim suport comercial i coneixement perquè els establiments tinguin més eines per fer les seves estratègies, marcar producte i definir la seva manera de treballar. Concretament, en aquests moments estic treballant al departament que porta la relació comercial amb empreses tecnològiques que permeten connectar dades a l’instant entre Booking.com i l’establiment turístic, amb l’objectiu d’automatitzar el que abans era una feina manual. És un departament clau, ja que aquestes solucions tecnològiques són el present i el futur.

Els allotjaments es queixen del pes de la intermediació. Què els ofereix Booking.com com a soci?

Fa uns anys hi havia molta estructura d’intermediació, empreses majoristes, minoristes, representants…, i això era molt encarcarat. L’objectiu de la majoria d’establiments turístics és reduir els costos d’intermediació; les noves tecnologies i Internet han permès que cada vegada aquesta relació pugui ser més directa i es redueixin aquests costos de comercialització. Nosaltres posem en comú l’establiment amb el client i li donem eines per atreure clients de tot el món a través de la xarxa a uns costos competitius.

Quins són els principals reptes de la destinació Costa Daurada?

S’ha de confiar en la gent formada a casa nostra i professionalitzar el sector, perquè tenim molt bons estudis sobre turisme i molt bons professionals. I s’ha de treballar més en xarxa, no només cada empresa o destinació individualment. El sector públic i el privat han de caminar agafats de la mà per tenir cura de les destinacions turístiques i els impactes positius i negatius del turisme. Aconseguir l’excel·lència i intentar mantenir uns bons preus, valorar els bons recursos turístics que tenim i fer-ne productes. Tenim un reclam molt bo, el sol i platja, però no tot pot ser això. S’han de complementar i apostar també per altres recursos.

Quins altres recursos potencials poden ser complementaris?

Hem d’intentar que la zona d’interior es nodreixi del turisme de costa i que sigui també un important motor que ens ajudi a desestacionalitzar la zona, ara molt centrada en els mesos d’estiu. I hem de donar a conèixer el patrimoni històric i cultural, amb productes com la Ruta del Modernisme o els museus de ciutats com Tarragona i Reus.

Depenem massa del sol i de la platja?

Justament perquè tenim recursos molt potents com aquests la gent ja ve sola, però això pot ser molt perillós si no vigilem: hem de tenir en compte que el sector és molt sensible. Hem d’intentar no deixar que les coses es facin perquè sempre han funcionat bé, sinó treballar perquè millorin.

Sobre la taula, grans projectes com el recentment inaugurat Ferrari Land o BCN World. Com valora l’impacte que tindran?

S’ha d’anar amb cura amb aquest tipus de projectes, perquè poden trencar la dinàmica que teníem fins ara. Mantenint els estàndards de qualitat poden tenir un impacte molt positiu i poden ajudar a allargar la temporada turística. Si es fan adequadament, poden ser un gran impuls per diversificar els atractius i una solució a un dels reptes més grans de la zona, la desestacionalització.

L’activitat dels clients genera molta estadística. En fa bon ús de gestió, el sector?

Cada cop es tenen més en compte les dades a l’hora de prendre decisions. Hi ha establiments que ja dediquen recursos a elaborar i recollir aquestes dades, i a fer accions basades en aquestes estadístiques… A més, cada vegada tenim més eines que ens permeten ser més actius per prendre decisions basades en dades diàriament; d’aquí la importància de professionalitzar del sector per tal d’aprofitar de la millor manera la informació que tenim a l’abast. Encara hi ha molt recorregut en aquest sentit, i crec que s’hi ha d’apostar fermament.

Com afecta el fenomen Airbnb a l’activitat sectorial?

Crec que el fenomen d’Airbnb pot ser positiu per a algunes zones; però ara mateix, sobretot a la ciutat de Barcelona, en la meva opinió com a veïna, el fet que qualsevol pugui llogar pisos a turistes està tenint un impacte negatiu en molts sentits. El principal problema és l’expulsió dels veïns de la ciutat, ja que els preus estan augmentant fins al punt en que només uns quants es poden permetre viure-hi. Està creant problemes de convivència amb els veïns i de sobresaturació dels espais i serveis públics. Em consta, a més, que molts dels establiments turístics veuen aquest fet com una competència deslleial, ja que molts d’aquests pisos no compleixen normatives ni paguen impostos ni taxes turístiques.

A més, pot afectar en l’experiència que el turista té en arribar. Si donem la possibilitat que s’allotgi en un establiment que no té els requisits legals, pot arribar a ser un conflicte per al client que arriba aquí i té una imatge equivocada o passa una mala experiència, i pot comportar greus problemes de convivència en una destinació turística. Crec que tenim un gran repte en aquests moments al gestionar aquestes grans destinacions turístiques, per evitar que arribin a una fase de declivi a conseqüència d’aquests nous fenòmens, i s’ha de valorar també l’impacte que té en els habitants.

És garantia la imposició a Catalunya d’una taxa turística als allotjaments Airbnb?

Crec que la taxa turística no és una garantia, perquè l’únic que fa és recaptar un impost, però no es fa cap revisió de l’establiment, ni de quin producte ofereix ni hi ha cap garantia de qualitat. Considero que s’hauria d’enfocar d’una altra manera, exigint uns mínims perquè hi hagi la garantia d’una experiència satisfactòria per al client.

Quina repercussió té el debat sobiranista sobre l’activitat a Catalunya? I la suspensió de noves llicències a Barcelona?

Per la meva experiència, no he vist cap cas que algun establiment no s’hagi volgut establir aquí per temes polítics. El que sí he vist són projectes aturats perquè alguns municipis han frenat donar llicències turístiques a establiments. En aquest sentit, sí que hem notat que s’aturen aquest tipus de negocis.

Quines perspectives professionals té a mitjà termini?

Booking.com m’enriqueix moltíssim. Professionalment és un repte diari, un canvi continu, és aprendre moltes coses. També m’agradaria dedicar-me a la recerca en turisme o portar un negoci, gestionar un petit establiment o dedicar-me també a ser tècnica de turisme en alguna destinació.

Visió al servei dels hotels
Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*