22/02/2018

La pedagogia sistèmica a les jornades d’infantil i primària de l’Ebre

La primera tindrà lloc dissabte 24 de febrer a Tortosa i té més de 200 inscrits entre mestres, estudiants i professionals de l'educació

La pedagogia sistèmica té molt el compte el context familiar, social i cultural de cada alumne en l'educació.

Les jornades d’Educació Infantil i Primària Terres de l’Ebre arriben enguany a la vuitena i desena edició, respectivament, i tindran com a tema central la pedagogia sistèmica. Una metodologia que té molt en compte el context, la diversitat i les peculiaritats de cada alumne en l’educació. Aquest model educatiu busca, des del respecte a la diversitat, que els col·legis siguin més integradors, així com també dóna molta importància als vincles entre pares i fills i a la relació de les persones amb la seua cultura i el col·lectiu al qual pertanyen. Aquest model també potencia la convivència i el respecte.

“Fa molts anys que es parla de pedagogia sistèmica, però també és cert que el percentatge de les escoles que l’apliquen és encara baix”, assenyala Josep Holgado, responsable dels graus d’Educació Infantil i Primària del campus Terres de l’Ebre i coordinador d’aquestes jornades. Les organitzen de manera conjunta el campus Terres de l’Ebre de la URV, els Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre, l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE-URV) i el Moviment de Mestres de les Terres de l’Ebre per la Renovació Pedagògica, amb el suport de l’Ajuntament de Tortosa. En aquestes jornades s’exposaran algunes experiències en aquest àmbit al territori i arreu del país.

Així a la VIII Jornada d’Educació Infantil, que es durà a terme aquest dissabte 24 de febrer amb el títol, amb el títol “Tu, jo i els altres: Una mirada sistèmica  de l’Educació Infantil”, s’analitzaran els casos de l’escola Consol Ferré d’Amposta que a través dels contes mostra als xiquets i xiquetes d’infantil la manera que tenim de relacionar-nos amb els altres. De l’escola Joan Miró de Miami Platja, que explicarà les dinàmiques d’acollida a les famílies en les reunions de principi de curs. De l’Escola Fluvià de Barcelona, que treballa la inclusió de les famílies, la pertinença a un grup, l’agraïment a la vida i el reconeixement de la individualitat a través de la creació d’un mandala amb el qual els xiquets i xiquetes agraeixen als seus pares haver-los donat la vida. Finalment, l’escola La Maquinista també de Barcelona exposarà les estratègies que segueix per vincular les famílies al centre amb la creació de comissions mixtes de mestres i pares. Hi ha inscrites unes 200 persones.

Imatge de la Jornada d’Infantil del curs passat en la qual es va parlar del treball per racons.

A la X Jornada d’Educació Primària, que es farà el 10 de març, s’explicaran les experiències de quatre escoles més: de nou la Consol Ferré d’Amposta, que ha desenvolupat a partir d’una activitat vinculada als iaios i iaies conceptes que van des del respecte i el reconeixement a la saviesa de les persones grans fins a reforçar la pertinença al sistema familiar i l’acceptació i respecte envers altres tipus de famílies. L’escola Joan Miró de Miami Platja, que amb eines com la relaxació o la música com a fórmula d’acollida matinal referma la pertinença i vincle al grup. L’escola Sant Llàtzer de Tortosa,  que desenvolupa un programa per cursos per aprofundir en el coneixement i la pertinença a un grup dels alumnes. I finalment, l’escola Doctor Ferran de Corbera d’Ebre que treballaran l’amor i les relacions entre les persones.

Les dos jornades comptaran amb una conferència inaugural sobre pedagogia sistèmica i s’aprofitarà per presentar el grup de treball de Pedagogia Sistèmica de les Terres de l’Ebre. Són jornades que van adreçades principalment a mestres d’educació infantil i estudiants de magisteri i pedagogia, així com a d’altres col·lectius vinculats amb l’ensenyament.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*